Torsdag

Började klockan halv två på eftermiddagen och första uppdraget var att ta över en trevagnars X40 som kom från Göteborg. Efter att ha bytt av föraren var vi snart på väg.

Inga konstigheter eller avvikelser inträffade under körningen till Stockholm och vi stannade på spår 13 på Stockholm C vid fem i tre. Jag blev avbytt av en kollega som efter multning med en X40 från Hagalund skulle köra tillbaka mot Göteborg.

Jag gick bort till spår 6 där en taxibil väntade för att köra mig bort till furneringsplattformarna vid Norra Bantorget. Vid en stoppbock en kort bit därifrån stod ett Rc6-lok uppställt över dagen och jag klättrade upp i ena förarhytten. Det var verkligen hett i loket så jag drog på full ventilation och öppnade sidodörrarna till maskinrummet för att fläkta ut värmen. Jag satte också på full styrka på AC-n i hytten.

När den värsta värmen ventilerats ut kunde jag börja klargöra loket. Sedan var det bara att vänta på att de fem vagnarna från Hagalund skulle dyka upp.

De hamnade på spår 11 och när föraren som kört ner dem meddelade att det var losskopplat i hans ände kopplade jag till mitt lok i andra änden av vagnarna. Ombordaren och jag gjorde bromsprov och nu var det klart att avgå.

Kvart i fyra tände ombordaren avgångssignalen och vi rullade ut från Centralen. En timme senare stannade vi på spår 3 på Västerås C och jag gjorde rundgång med loket. När allt var klart lämnade jag över till kollegan som hade samma arbetspass som jag hade igår och som alltså vid kvart över fem skulle köra ett varv på Stockholm med loktåget.

Nu fick jag rast och passade då på att äta min matlåda i Personallokalerna.

Tio i sex gick jag ner till spår 3 igen där en annan kollega var på ingång med direkttåget från Stockholm. Det var en X40-mult och när jag tagit över passade ombordaren och jag på att stänga av den bakre tvåvagnarsenheten, eftersom det inte är så många resenärer på det här tåget. Dessutom brukar det endast vara ett fordon, så platserna skulle garanterat räcka till.

Tjugo över sex stängde ombordaren dörrarna och efter en problemfri resa med uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi på spår 13 i Stockholm en timme senare. Jag lämnade över till föraren som skulle köra ut till Hagalund.

Jag gick upp till Personallokalerna för att fika och ha rast och vid tio över åtta satt jag i loktåget på spår 6 för att åka pass hem till Västerås. Där väntade ytterligare rast i väntan på att en X14 från Fagersta skulle dyka upp på spår 3b vid tjugo över tio. När den anlänt bytte jag av föraren och kunde sedan köra ut och parkera fordonet på spår 8 på bangården bredvid Centralen.

Med detta återstod inte mycket alls av min arbetstid och jag kunde börja förbereda mig på att gå hem.