En arbetsdag kvar innan en fridag dyker upp och den innebar ett tidigt pass med start strax före klockan fyra på morgonen. När den medhavda frukosten var uppäten och ett par koppar kaffe inmundigats var det dags att ta ut tågorder och fordonslistor. Sedan gick jag ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen där ett 148 meter långt tågsätt – lok plus fem vagnar – stod parkerat.
Jag klargjorde loket och sedan gjorde ombordaren och jag bromsprov tillsammans. När allt var klart backade vi ut från bangården och körde sedan fram till spår 1a. Vi hade gott om tid så vi gick upp till Personallokalerna för att hämta varsin kopp kaffe.
Vid kvart över fem kunde vi sätta fart mot Stockholm. Det är så fint nu när allting börjar bli grönt och det är varmt och ljust på mornarna. Det var lugn körning och vi låg enligt tidtabell hela vägen. När vi stannat på spår 11 på Stockholm C blev jag avbytt av en förare som tog hand om loket och jag kunde gå till Personallokalerna för 45 minuters rast.
Vid kvart över sju hade jag gått ner till spår 13 där min första körlärare ankom med en trevagnars X40 från Västerås. Jag bytte av honom och installerade mig sedan i den andra hytten.
Vid kvart i åtta avgick vi och efter uppehållet i Sundbyberg ringde SJs Trafikledning och berättade att det var ett spårfel efter Enköping. De hade fått frågan via Trafikverket om det var ok att en felavhjälpare åkte med i hytten för att exakt lokalisera var spårfelet var samt hur det yttrade sig i tåget. Det var naturligtvis ok med mig och när vi kom till Enköping hoppade felavhjälparen in i hytten.
Jag hade fått en säkerhetsorder på nedsatt hastighet efter Enköping på grund av spårfelet så vi fick köra i 30 km/h. Efter några kilometer passerade vi platsen och det kändes tydligt i tåget trots vår låga hastighet. Felavhjälparen noterade den exakta positionen och snart var sträckan med hastighetsnedsättningen slut så vi kunde återgå till normal hastighet.
Vi ankom till spår 3a på Västerås Central drygt tio minuter efter tidtabell vid fem i nio. Jag bytte ände och förberedde åt kollegan som efter tjugo minuter skulle köra tillbaka till Stockholm.
Nu var arbetsdagen över för mig och i morgon väntar en fridag.