Torsdag

Idag började jag vid halv fyra på eftermiddagen och det var dags för mig att ha min periodiska uppföljning som alla lokförare ska ha vartannat år. Det är då en instruktör åker med på ett arbetspass för att kolla att man följer gällande regelverk och rutiner samt hur man uppträder i rollen som lokförare. Man har också möjlighet att ställa frågor om saker man är osäker på eller funderar över. Även om man som jag är instruktör så ska man följas upp som lokförare och därför följde alltså en instruktörskollega med mig under dagens pass.

Efter ett par koppar kaffe och uttag av tågorder samt fordonslistor beställde jag en taxi och så begav vi oss ut till depån. Där blev det en säkerhetsklargöring av en X40 och därefter körde jag ner till spår 2 på Centralen och lämnade över till den väntande kollegan som skulle köra till Arboga.

Vi gick därefter direkt till andra sidan plattformen eftersom ett loktåg från Stockholm var på väg in på spår 3. Kollegan som kört hoppade ur för att koppla loss loket och jag och instruktören tog plats i förarhytten. Därefter körde jag runt loket till andra änden av vagnarna, där kollegan kopplade ihop igen. Ombordaren hjälpte till med det efterföljande bromsprovet och så var det bara att invänta avgångstiden.

Vid kvart över fem gav ombordaren avgång och så var vi på väg mot huvudstaden. Som vanligt var det uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg innan vi planenligt ankom till spår 11 på Stockholm C vid kvart över sex. Vi blev avbytta direkt av en förare som kopplade loss loket och så gick vi till andra änden av vagnarna där en förare körde fram ett annat lok efter några minuter. Jag kopplade ihop loket och vagnarna och när bromsprovet var klart var det drygt tio minuter kvar till avgång.

Kvart i sju lämnade vi Stockholm och en timme senare stod vi åter på spår 3 på Västerås C. Det blev ny rundgång med loket och därefter backade vi en bit för att kunna köra ut på bangården bredvid Centralen. Vi parkerade tågsättet för natten på spår 7 och sedan var det dags att ha lite rast – närmare bestämt en dryg timme.

Instruktörskollegan tackade för sig och åkte hem medan jag gick till Personallokalerna för att äta min matlåda.

Vid tio i tio stannade en X40 på spår 1a och jag bytte av kollegan som kört från Göteborg. När jag installerat mig i förarhytten kunde ombordaren stänga dörrarna och vi körde iväg. En knapp timme senare stod vi på spår 13 på Centralstationen i Stockholm. En Hagalundsförare hade kommit ner med en X40 till spår 14 och vi bytte fordon med varandra.

Vid kvart över elva var det dags att avgå och när klockan passerat midnatt med tio minuter rullade vi in till spår 1a på Västerås C. Ombordaren och jag hjälptes åt med syningen av vagnarna och därefter körde jag bort till depån och parkerade på anvisat spår.

Jag tog taxi tillbaka till Centralen där jag bytte om och så kunde jag gå hem.