Start en timme tidigare än i går det vill säga några minuter före fyra på morgonen. Loktåget stod på spår 7 på bangården bredvid Centralen och när jag kom ut dit började jag klargöra loket. Ombordaren tog hand om klargöringen av vagnarna och tillsammans gjorde vi sedan bromsprovet. Sedan var det dags att köra ut från bangården och backa in på spår 1a.
Det var fortfarande en kvart kvar till avgången så jag hann upp till Personallokalerna för att hämta en kopp kaffe.
Vid kvart över fem gav ombordaren handsignalen för avgång och så kunde vi köra iväg. Körningen gick bra och vi ankom spår 11 på Stockholm C planenligt vid kvart över sex. Jag blev avbytt och kunde gå upp till Personallokalerna för att ha 45 minuters rast.
Tio över sju stod jag vid spår 13 då en tvåvagnars X40 från Västerås rullade in. Jag bytte av föraren som kört och gick sedan till andra änden för att installera mig.
Vid kvart i åtta stängde ombordaren dörrarna och vi satte fart mot Västerås. Det var som vanligt uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping innan vi stannade på spår 3a på Västerås C efter en helt problemfri resa. Jag öppnade koppelkåpan och avaktiverade mitt fordon och så kunde en kollega köra fram med en annan tvåvagnars X40 från spår 3b och multipelkoppla. När allt var klart lämnade vi över till min första körlärare som efter en halvtimme skulle köra tillbaka till Stockholm.
Fördelen med att börja väldigt tidigt är att passet oftast slutar tidigt också – kvart över nio kunde jag byta om och gå hem för att ha en ledig helg!