Torsdag

Jag har inte kört tåg på nästan en och en halv månad nu, men idag var det dags igen. Passet började med att jag ”blåste in” mig strax före klockan fem på morgonen efter att ha bytt om till uniform.. Jag var ute i god tid, så jag hade tid att äta lite frukost innan det var dags att ta ut tågorder och fordonslistor.

Tjugo över fem var jag på väg ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen. Väl på plats började jag dygnsklargöra en av de grå X12-orna som stått där under natten. När jag var klar körde jag ut till spår 5 varifrån det skulle bli avgång klockan fem över sex.

Trettio minuter senare rullade vi in till spår 3 i Eskilstuna efter uppehåll i Kolbäck och Kvicksund. Efter att ha bytt ände och förberett återfärden gick jag upp till Personallokalerna för att ha drygt en halvtimmes rast.

Vid tjugo över sju var det dags att stänga dörrarna och köra tillbaka till Västerås. Uppehåll på samma ställen som i andra riktningen. Framme på spår 4b på Västerås C synade ombordaren igenom tågsättet efter att alla resenärer lämnat det. Jag körde ut till spår 6 och parkerade X12-an enligt anvisning.

Därefter gick jag till andra änden av bangården för att kontrollera en klotväxel som jag tyckte såg lite ”krasslig” ut. När jag kom upp till Personallokalerna bad jag en kollega ta sig en titt på klotväxeln för att få en ”second opinion”. Mina aningar var korrekta och kollegan felanmälde växeln och felavhjälpning skulle förhoppningsvis ske under dagen.

Jag kunde nu ta det lugnt i knappt en timme innan jag strax efter klockan nio gick ner till spår 3b, där en trevagnars X40 stod och väntade.

Jag körde till Stockholm C med sedvanliga uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg längs vägen. Framme på spår 14 hjälptes ombordaren och jag åt att syna tågsättet och sedan kunde jag köra ut som tjänstetåg till Hagalund. Där blev det först toatömning och sedan lämnade jag X40-an på spår 28 och gick till Personallokalerna för att ha två och en halv timmes rast.

Jag satt och fikade och pratade lite med min gamla gruppchef samt kollegor som antingen hade rast som jag eller som skulle börja sitt pass. Jag passade också på att äta min matlåda under tiden.

Kvart i två var det dags att gå ut till spår 23 på bangården dit mitt nästa tågsätt – en tvåvagnars X40 – precis hade ankommit. Med mig hade jag en ”elev” – en Hagalundskollega som precis börjat arbetsträna efter sjukfrånvaro. Han fick köra ner till spår 14 på Centralen som ett led i hans rehabilitering.

På Stockholm C sa eleven och jag hejdå till varandra och så bytte jag ände och gjorde mig klar för avgång.

Vid kvart i tre stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg. Femtiofem minuter senare öppnade jag dörrarna efter att ha stannat på spår 3 i Västerås. Jag lämnade över till min före detta elev som jag hade i november innan jag började instruktionsförarutbildningen. Han är nu färdig förare sedan några veckor och skulle efter dryga halvtimmen köra tillbaka till Stockholm. Efter att ha pratat ett tag med honom var det dags att gå och byta om för att sedan gå hem.