Veckan började som sagt med ett tidigt pass och redan vid tjugo i fyra var jag ombytt och klar på jobbet för att kunna hinna äta lite frukost innan passet började.
Tio över fyra hade jag klarat av uttag av tågorder och utskrift av fordonslista och var på väg ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen. Där stod ett loktåg med fem vagnar parkerat. Det snöade lite lätt men var bara nån minusgrad så det var inte kallt ute. Jag började att klargöra loket och ombordaren tog hand om vagnarna.
Efter att tågsättet var bromsprovat med godkänt resultat backade vi ut från bangården för att kunna köra fram till plattform på spår 1a. Nu var klockan strax innan fem på morgonen.
Vid kvart över fem visade ombordaren avgång och vi rullade iväg som morgonens första avgång mot huvudstaden. Allt gick bra och efter uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 11 på Stockholm C kvart över sex och jag blev direkt avbytt och kunde gå till Personallokalerna för att ha rast.
Kvart över sju stannade en trevagnars X40 från Västerås på spår 13. Jag tog över från kollegan som kört, bytte ände och förberedde mig.
Vid kvart i åtta stängde ombordaren dörrarna och så kunde vi lämna Stockholm. En knapp timme senare stod vi på spår 3a i Västerås och resenärerna lämnade tåget. Jag bytte ände och förberedde åt kollegan som skulle ta över och gick sedan till omklädningsrummet för att byta om.
Kvart över nio visade klockan när dagens insatser var över och jag kunde vandra hemåt.