Tisdagen bjöd också på ett tidigt pass – med start vid halv fem på morgonen. Efter att ha ätit frukosten och tagit ett par koppar kaffe samt utfört övriga förberedelser gick jag ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen. Där började jag med dygnsklargöringen av den X50 som jag skulle ha. Vid kvart över fem körde jag ut till spår 4a och så dök ombordaren upp och det närmade sig avgångstid.
Vid fem i halv sex körde vi iväg som första tåg mot Sala. Vi fick vänta några minuter på ett sent godståg som var på väg söderut från Sala innan vi kunde svänga in på den enkelspåriga banan norrut. Framme på spår 2 i Sala strax före klockan sex bytte jag ände och efter knappt tio minuter var vi på väg igen.
Körningen gick lugnt och bra och tidtabellen hölls hela vägen. Vid tio i nio stannade vi på spår 3 på Linköping C och öppnade dörrarna. Jag lämnade över till föraren som efter knappt tjugo minuter skulle köra norrut igen.
Ombordaren och jag gick bort till Personallokalerna för att ha rast. Jag åt en tidig lunch i form av medhavd matlåda och till efterrätt bjöds det på hemgjord semla dagen till ära.
Klockan halv elva var det dags att gå bort till verkstaden där en av de blå X12-orna stod. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och därefter körde jag fram till spår 3 så att resenärerna kunde gå ombord.
Vid tio över elva stängde jag dörrarna och körde iväg. Det gick lugnt och enligt tidtabell att köra nu också och uppehållen avverkades vartefter.
Två timmar och en kvart senare stannade jag på spår 2 på Västerås C och lämnade över till kollegan som skulle fortsätta mot Sala.
Nu var arbetet avklarat för dagen och det som återstod var att byta om och gå hem.