Lördag

Tidig start på lördagen – redan klockan tjugo över fem. Efter de sedvanliga förberedelserna tog jag på mig varselvästen och gick ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen där en av de blå X12-orna fanns.

Jag gjorde en dygnsklargöring av fordonet och sedan kunde jag köra ut till plattform vid spår 3a varifrån det blev avgång vid tjugo över sex. Det var inte många resenärer i farten så här dags en lördagsmorgon. Tjugofem minuter senare stannade vi på spår 2 i Sala där jag bytte ände.

Vid fem över sju stängde jag dörrarna och så var vi på väg mot Linköping. Körningen gick jättebra och helt utan problem eller konstigheter och vi ankom till spår 3 på Linköping C enligt planen vid tio i tio. När ombordaren synat igenom vagnarna körde jag bort till verkstaden och parkerade enligt anvisning.

Nu hade jag nästan en och en halv timmes rast i Personallokalerna och jag åt en tidig matlådelunch.

Vid halv tolv var jag på väg tillbaka till verkstaden och till samma X12-a som jag tidigare parkerade där. Under min rast hade den blivit uppfräschad inuti och jag gjorde en säkerhetsklargöring.

När nästa tåg från Sala kört in till verkstaden på spåret bredvid kunde jag köra fram till spår 3 och låta de väntande resenärerna ta plats.

Vid tio över tolv lämnade vi Linköping. Även i den här riktningen flöt allt på helt utan streck i räkningen. Det var lätt att hålla tidtabellen och vid fem i halv tre stod vi på spår 2 på Västerås C och ombordaren och jag lämnade över till våra kollegor som skulle fortsätta till Sala.

Det innebar att helgens arbete är över. I morgon är jag ledig men sen blir det tidig start på måndag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

2 × 4 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.