Fredag

Ett långt pass väntade mig när jag kom till jobbet i morse. Start vid klockan sju och egentligen skulle jag ha tagit emot morgonens första tåg från Ludvika när det anlände till Västerås vid kvart över sju. Tåget var dock rejält försenat på grund av signalfel i Ludvika vid avgång, så det var bara att sitta kvar i Personallokalerna en halvtimme extra.

Vid kvart i åtta stod jag vid spår 1b och tog över X51-an när den stannat. Avgångstiden var redan inne så det var bara att snabba sig på och göra kontrollerna före körning. Vi kom iväg drygt fem minuter efter plan. Destinationen var Ludvika och förseningen ökades på i Fagersta när vi fick vänta drygt fem minuter till på mötande tåg.

Det var betydligt mycket mer snö norr om Fagersta och tidvis syntes inte rälsen, men det är väldigt vackert när det är så mycket snö.

När vi rullade in på spår 2 i Ludvika var det elva minuter efter tidtabell vid fem över halv tio. Avgångstiden för returen hade redan passerats så det blev ett snabbt och effektivt hyttbyte.

Vi kom iväg vid kvart i tio och nu var slutstationen Fagersta C. Där väntade tågbyte för de resenärer som skulle fortsätta mot Västerås. Att det blir tågbyte beror på fordonsomloppen och att fordonen ska kunna komma in till verkstad med jämna mellanrum. Ombordaren och jag fick stå parkerade i drygt 20 minuter på spår 2 på Fagersta C i väntan på att få köra bort till Fagersta N varifrån nästa avgång skulle ske.

Vid kvart över elva hade vi bytt ände vid Fagersta N och var på väg söderut. Vi ankom till spår 4b på Västerås C en timme senare exakt enligt tidtabell. Jag lämnade över till näste förare på tur och gick till Personallokalerna för att äta min matlåda.

Egentligen skulle jag ha haft två timmars rast, men efter en timme ringde Operativa Personalledningen och undrade om jag kunde korta av rasten och åka ut till verkstaden i utkanten av Västerås och hämta en X14. Visst kunde jag det och snart satt jag i en taxi på väg mot verkstaden.

Jag började dygnsklargöra fordonet och sedan körde jag ner till Västerås C. Vi avgick från spår 4b kvart i tre och nu var vi på väg till Ludvika.

Vid halv fem stod vi på spår 2 i Ludvika och jag bytte ände. Snart var vi på väg tillbaka igen. Vi fick vänta några minuter i Ängelsberg på mötande tåg och i Kolbäck fick vi släppa ett annat tåg före eftersom vi skulle stanna i Dingtuna.

Vi var tio minuter sena när vi stannade på spår 4b vid fem i halv sju. När tågsättet var synat fick jag köra ut till spår 6 och parkera för natten.

Knappt tolv timmar efter att jag började i morse kunde jag gå för att byta om.

Nu har jag egentligen ledig helg, men eftersom det är ont om förare ska jag jobba extra på söndag.