Onsdag

Halv två hade jag blåst in mig och fikat färdigt och det var dags att börja förbereda dagens körningar. Efter att ha tagit ut tågorder i plattan och fordonslistor på papper var det dags att gå ner till spår 1a där en X40 var på ingång vid kvart i två.

Jag bytte av föraren och hans elev som kört från Göteborg och tog plats i förarhytten och snart var vi på väg mot huvudstaden. Det var strax över nollan och nederbörden kom i form av regnblandad snö, men det var trots allt inte jättehalt på spåret, så körningen gick helt ok. Vi rullade in till spår 13 på Stockholm C och jag blev avbytt direkt när vi stannat.

Jag gick bort till en väntande taxibil som stod vid spår 6. Den skjutsade mig via de underjordiska servicetunnlarna till furneringsplattformarna vid Norra Bantorget, där jag steg ur och gick sedan bort till loket som jag skulle ha. Det hade stått sedan förmiddagen så jag fick göra en klargöring av det. Sedan var det bara att vänta tills ett annat lok kom ner med mina vagnar från Hagalund.

När loket och vagnarna stannat på spår 14 körde jag fram till bakänden och väntade där tills ombordaren kopplat av i andra änden och kom till min ände. Sedan kopplade han till loket och så gjorde vi bromsprov.

Vid kvart i fyra blev det avgång och så rullade vi iväg. En knapp timme senare stannade vi på spår 3 på Västerås C och ombordaren kopplade loss loket så att jag kunde göra rundgång. När rundgången var klar och loket tillkopplat i andra änden lämnade jag över till kollegan som efter drygt fem minuter skulle avgå mot Stockholm.

Nu väntade fyrtio minuters rast i Personallokalerna och då åt jag min matlåda. Vid tio i sex ankom direkttåget från Stockholm till spår 3. Idag bestod det av en X40-mult och jag skulle ha den bakre delen så jag kopplade isär fordonen. Kollegan som kört från Stockholm fick köra bort den främre delen till depån och jag installerade mig i den bakre för att kunna köra till Stockholm igen efter ungefär tjugo minuter.

Vid tjugo över sex stängde ombordaren dörrarna och så kunde vi lämna Västerås C. Även denna resa förlöpte utan konstigheter eller problem och efter en timme stod vi åter på spår 13 på Centralstationen i Stockholm. Jag lämnade över till den väntande föraren som skulle ha tågsättet och gick upp till Personallokalerna för lite rast.

Min kompis från lokförarutbildningen som är stationerad i Hagalund dök upp och vi hann prata i kanske tjugo minuter innan det var dags för mig att gå ner till spår 6 för att hoppa in och åka pass med ett loktåg som skulle gå till Hallsberg.

En timme senare steg jag av i Västerås och gick upp till Personallokalerna. Nu var det knappt en timme kvar tills nästa uppdrag.

En X14 från Fagersta dök upp på spår 3b vid halv elva och den tog jag hand om och parkerade på spår 8 på bangården bredvid Västerås C. Det blev alltså ingen körning till och från verkstaden i utkanten av Västerås den här kvällen.

När arbetspasset led mot sitt slut gjorde jag mig klar för att gå hem.