Jobbhelgen inleddes redan klockan 8 i morse och efter att ha tagit ut fordonslistor och tågorder var det dags att gå ner till spår 2 där en kollega kom in med en X50. Jag bytte av honom och körde upp till Sala. Då tågen till och från Falun avgått klockan nio var det knappt tio minuter kvar tills vår avgång.
Väl tillbaka i Västerås lämnade jag tillbaka tågsättet till kollegan som nu skulle köra ner till Linköping. Jag tog på mig varselvästen och gick direkt ut till spår 8 på bangården bredvid för att dygnsklargöra en X14 som stod där. Klargöringen gick utan problem men tyvärr hade någon varit framme under natten och klottrat på halva ena vagnen, så jag fick rapportera in det till Driftstöd. En personvagn i ett loktåg på spåret bredvid hade också blivit drabbad.
Jag körde därefter ut till spår 4b och vid halv elva slog signalen om till grönt och jag stängde dörrarna. Som vanligt var det uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C, Fagersta Norra, Vad och Söderbärke.
Fem minuter senare än tidtabell rullade vi in till Smedjebacken som är slutstationen tills vidare. Det är urspårningen i Ludvika för drygt en vecka sedan som gör att det fortfarande är stopp för tågtrafiken där. Jag blev direkt avbytt eftersom tåget skulle vända på en gång och köra tillbaka till Västerås. Ombordaren och jag åkte med till Fagersta för att där ha vår rast på ungefär en timme. Jag gick och köpte med mig något att äta i Personallokalerna.
Vid tjugo i två hoppade vi ombord på en X12-a för att åka tillbaka till Smedjebacken och väl där tog jag över från min gamla körlärare som kört och bytte snabbt ände. Vi fick körtillstånd direkt av lokaltågklareraren i Smedjebacken och så var vi på väg söderut.
En och en halv timme senare stod vi på spår 4b på Västerås C och det var dags att byta ände igen. Jag gick upp till Personallokalerna för att ta en kaffe efter att ha förberett allt.
Halv fem avgick vi och efter en resa utan konstigheter stannade vi på spår 3 i Smedjebacken klockan sex. Tågsättet skulle vända tillbaka på en gång så jag lämnade över till näste förare och gick sedan bort till den väntande ersättningsbussen som skulle ta mig och resenärerna till Ludvika. Framme på järnvägsstationen i Ludvika gick jag först för att köpa mig ett kvällsmål och fortsatte sedan till hotellet för att ta mitt rum i besittning. Efter att ha tittat på TV ett par timmar var det så dags att släcka för att få lite sömn.