Onsdag

Precis som förra onsdagen började jag vid halv fem på eftermiddagen. Tio i fem rullade en X40-mult in till spår 3 och jag kopplade isär de bägge fordonen. Kollegan skulle köra bort den ena delen till depån medan jag tog hand om den som blev kvar.

Tio över fem blev det avgång och vi satte fart ut från Västerås. Efter uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 8 på Stockholm C vid fem över sex. Efter att ha avaktiverat hytten gick jag och förberedde mig i den andra hytten och sedan gick jag en sväng genom tågsättet för att återställa några innerdörrar som blivit felmarkerade. På en av toaletterna var det stopp i handfatet och med Driftstöds hjälp försökte jag få igång utslussningsfunktionen i avloppet men det var förgäves så jag fick låsa igen toaletten.

Fem i sju stängde ombordaren dörrarna och så körde vi iväg. Inga konstigheter heller på vägen tillbaka och enligt tidtabell stannade vi på spår 3 på Västerås C vid tio i åtta. Jag lämnade över till föraren som skulle ha tågsättet och gick till Personallokalerna för att äta min matlåda.

Nästa uppdrag var att parkera en X14 från Ludvika. Den hade blivit en kvart försenad och dök upp på spår 4b klockan nio. Jag körde ut till spår 8 på bangården bredvid Centralen och lämnade den där. Jag fick också hjälpa städpersonalen att komma in i vagnarna på ett loktåg som stod på spår 9 eftersom dörrarna var förreglade (låsta) från loket.

Jag återvände till Personallokalerna för att ta en kopp kaffe innan det strax efter halv tio var dags att gå ner till spår 1a. En kollega som kört från Göteborg med en X40 lämnade över och snart var vi på väg mot huvudstaden för andra gången den här dagen.

Inte heller nu inträffade några konstigheter utan vi stannade på spår 6 enligt tidtabell vid fem över halv elva. Efter att ha bytt ände och gjort allting klart gick jag upp till Personallokalerna.

Fem i halv tolv avgick vi som kvällens sista tåg mot Västerås. Det var en kylig höstkväll och fukten hade lagt sig på rälerna så det blev lite slirigt när man skulle upp i hastighet men även när man bromsade. Vi rullade in till spår 1a på Västerås C som planerat vid tjugo över midnatt. När ombordaren och jag synat igenom vagnarna körde jag bort till depån och parkerade på anvisat spår. Därefter blev det taxi tillbaka till Centralen.

När klockan slog ett vandrade jag hemåt i höstnatten. Nu är jag ledig resten av torsdagen och har fridag på fredag, så nästa gång jag jobbar är på lördag.