Tisdag

Samma pass idag som igår vilket alltså innebar start vid tio över fem på eftermiddagen. Vid halv sex ankom en X50 från Sala till spår 5 och jag bytte av kollegan som kört.

I Eskilstuna fick vi vänta på resenärer från ett försenat anslutande tåg och när vi avgick låg vi sju minuter efter tidtabell. Bytestiden i Katrineholm för resenärer som ska med snabbtåget mot Göteborg är tio minuter, så vi fick inte tappa så mycket mer tid om anslutningarna skulle hålla.

Ombordarens och min oro visade sig vara obefogad denna dag eftersom det flöt på alldeles förträffligt efter Eskilstuna. Vi stannade i Katrineholm vid sjutiden och var då bara tre minuter sena och det innebar att det var gott om tid för resenärerna att hinna byta plattform och därmed komma med snabbtåget.

När vi rullade in på spår 3 på Linköping C vid tio i åtta var det helt enligt tidtabell. Efter att ombordaren synat igenom tågsättet körde jag bort till verkstaden och parkerade enligt anvisning. Sedan gick jag till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha rast. Jag träffade en kollega som tidigare jobbade i Hagalund men som nu är stationerad i Malmö och hann prata lite med honom.

Vid kvart i nio gick jag tillbaka till järnvägsstationen. På spår 4 hade precis en X12-a ankommit och jag tog över från föraren som kört. När jag bytt ände och gjort mig klar fick jag grönt i signalen och kunde rulla iväg som tjänstetåg hem till Västerås.

Strax före elva stod jag på spår 4a på Västerås C. Egentligen skulle mitt tågsätt parkeras på spår 8 framför en X14 men denna hade inte kommit från Ludvika ännu. Om jag parkerade innan den skulle min X12-a bli inparkerad och inte komma iväg tidigt i morgon bitti, så Depåfordonsledningen i Hagalund lät mig parkera på spår 9 istället.

Vid halv tolv hade jag bytt om och var på väg hemåt i duggregnet.