Torsdag

Start redan klockan fyra på morgonen och jag tror att det är det tidigaste passet vi har just nu i Västerås. Jag var alltså först på jobbet. Efter att ha ätit lite medhavd frukost och fått en kopp kaffe i mig var det dags att skriva ut fordonslistor och ta ut tågorder.

Sen blev det taxi ut till depån där jag började klargöra en X40-mult. Vid kvart över fem var jag klar och körde ner till spår 1a där de första pendlarna redan stod och väntade. Jag hade tid och gå upp till Personallokalerna för att hämta kaffe åt ombordaren och mig.

Vid tjugo i sex stängde ombordaren dörrarna och så lämnade vi Västerås som morgonens första tåg mot Stockholm. Efter uppehållet i Enköping stannade vi vid fem över sex på spår 2 i Bålsta, där resenärerna som vanligt fick byta till buss för vidare transport till Sundbyberg och Stockholm.

Jag bytte ände och gjorde mig klar för att köra åt andra hållet. Vid tjugo över sex slog signalen om till grönt och så var vi på väg igen. Nu var destinationen Hallsberg med uppehåll i Enköping, Västerås, Köping, Arboga, Örebro Central, Örebro Södra och Kumla. Klockan tio över åtta stannade vi på spår 5a i Hallsberg och ombordaren och jag synade igenom varsin enhet.

Sen körde jag ut och parkerade på spår 9 på uppställningsbangården. Därmed var tågkörningsdelen av arbetspasset över. Nu hade jag rast i lite mindre än två timmar innan det fanns ett tåg som jag kunde åka hem med – det går ju lite färre tåg nu under sommaren.

Jag gick till de nya Personallokalerna i Stationshuset och inspekterade. Efter rundvandringen kunde jag konstatera att de verkligen fått jättefina lokaler och nära till tågen mot vad de hade förut.

Vid fem över halv elva stannade tåget från Göteborg på spår 5b och jag gick och satte mig i en av förstaklasskupéerna för att åka hem.

När tåget vid tolvtiden stannat på spår 1a i Västerås steg jag ur och gick för att byta om.