Fredag

Egentligen skulle jag ha varit ledig idag och haft en tredagarshelg, men som jag berättat tidigare är det stor förarbrist nu under semestrarna. Därför hade jag anmält att jag kunde jobba extra idag till Personalplaneringen och igår förmiddag när jag hade rast i Hallsberg fick jag reda på vad jag skulle göra.

Började vid halv åtta på morgonen med att åka pass med en X12-a till Eskilstuna. Där gick jag till Personallokalerna för att fika och prata med kollegor. Jag skulle alltså jobba åt åkstationen i Eskilstuna idag.

Vid fem i tio ankom ett loktåg bestående av fem vagnar och lok i vardera änden till spår 1. Jag bytte av Hagalundskollegan som kört från Arboga och installerade mig i förarhytten. Nån minut över tio fick vi grönt och kunde köra iväg. Det var ett tag sedan jag körde Svealandsbanan nu så det var kul att få göra det igen. Och så är det alltid kul att köra loktåg – det är som sagt att köra tåg ”på riktigt”.

Det var uppehåll i Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg innan vi stannade på spår 19b på Stockholm C enligt tidtabell vid tio över elva. När vagnarna var synade fortsatte jag ut till Hagalund där jag inte behövde köra genom toatömningen utan fick köra direkt ut till spår 28 på bangården.

Nu var det drygt två timmars rast i Personallokalerna som gällde och där åt jag min matlåda, fikade och pratade med kollegor.

Vid tvåtiden följde jag med en kollega ut till spår 17 på bangården. Han skulle köra ner ett loktåg till Centralen och jag passade på att lifta med det istället för att ta Pendeln från Ulriksdal.

Nere på Centralen tog jag en kaffe i Personallokalerna innan det vid tretiden var dags att gå ner till spår 18, där ett loktåg från Eskilstuna var på ingång. Det var sju vagnar och lok i vardera änden – 216 meter långt. Det var en av mina ”gamla” körlärare som körde och jag hoppade in i det bakre loket. Vi skulle nämligen vända i Karlberg och eftersom det är olämpligt att röra sig utanför tågsättet på vändspåren i Karlberg så ska vi alltid vara två förare om det inte är möjligt att gå inne i tåget från ena förarhytten till den andra. En förare kör alltså till Karlberg och så kör den andra tillbaka till Centralen.

Vi fick stå i Karlberg i nästan en timme innan det var vår tur att köra ner till Centralen igen. När vi stannat på spår 11 hoppade körläraren ur bakre loket och skulle ha rast.

Vid halv fem blev det avgång och så var vi på väg. Som jag tidigare nämnt så går det ett tåg från Västerås på morgonen via Eskilstuna till Stockholm eftersom det är avstängt mellan Bålsta och Stockholm nu under sommaren. Och på eftermiddagen går ett tåg tillbaka till Västerås samma väg och det var det här tåget jag körde.

Körningen gick utan problem. Vi tappade några minuter i Eskilstuna eftersom vi fick vänta på ett försenat regionaltåg från Linköping som skulle åka före oss.

Fem över halv sju rullade vi in till spår 3 på Västerås C och när tågsättet var synat backade vi tillbaka en bit för att kunna köra ut till spår 9 på bangården bredvid Centralen. Ombordaren hade tagit plats i bakre loket för att vara signalgivare under backningen.

När tågsättet var parkerat på spår 9 var tolvtimmarspasset slut och jag gick för att byta om. Nu är det alltså ledig helg som gäller.