Måndag

Ny vecka och start vid kvart över tolv. Efter sedvanliga förberedelser inklusive fika gick jag ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen där en X54 stod och väntade.

Jag startade upp den och gjorde sedan en säkerhetsklargöring. Efter kontakt med Driftstöd fick jag göra en liten reset på vagnarna eftersom jag hade ett spökande fellarm i listan. Det försvann efter reseten och allt var frid och fröjd.

Jag körde ut till spår 4b där resenärerna väntade. Klockan kvart över ett stängde vi dörrarna och åkte iväg.

I Ängelsberg fick vi vänta på mötande tåg som var försenat.

Vi blev också sena på grund av detta och vi ankom spår 2 i Ludvika åtta minuter sent strax efter klockan tre. Då var det bara fem minuter kvar till avgång så det blev till att snabbt byta ände.

Vi kom iväg ett par minuter sent, men returresan gick väldigt bra och vi kunde till slut stanna på spår 4b i Västerås någon minut före tidtabell vid kvart i fem. Jag lämnade över till kollegan som skulle köra nästa varv och gick upp till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast och äta min matlåda.

Vid kvart i sju väntade jag vid spår 4b då en annan X54 var på ingång. Jag tog över och bytte ände.

Kvart över sju körde vi iväg och åter var destinationen Ludvika. Allt gick bra tills vi lämnade Fagersta Norra. Då kom det en massa fellarm i displayen och jag ringde Driftstöd. Vi kom fram till att jag skulle göra en återstart av hela fordonet när vi stannat i Vad. Sagt och gjort och fellarmen försvann. Dock tappade vi förstås tid på det hela och låg nu åtta minuter sent i förhållande till tidtabell.

Det blev lite av favorit i repris i Ludvika – vi ankom fem minuter innan avgången tillbaka så det blev snabbt byte av förarhytt igen.

På tillbakavägen var det fordonsbyte i Virsbo. Båda tågen ankom ungefär samtidigt och så fick alla inblandade (resenärer, ombordare och förare) från respektive tågsätt hoppa över till det andra tågsättet. Det är sista veckan på sommartidtabellen nu så förhoppningsvis slipper vi den här ”fordonsbytarmanövern” från och med nästa vecka.

Vi kom iväg några minuter efter tidtabell från Virsbo och tappade ytterligare tid när vi i Surahammar fick vänta på ett mötande godståg som var sent.

När vi ankom spår 4b på Västerås C vid tio i elva var vi fyra minuter sena. Resenärerna steg ur och så kunde jag köra ut och parkera på spår 8 på bangården. Jag gick sedan för att byta om och fortsatte därefter hemåt.