Lördag

Samma tolvtimmarspass som lördagen för två veckor sedan väntade mig idag. Start vid tio över ett och då hade jag varit på plats ett tag för att fika och prata med kollegor.

Vid halv två ankom en X50 från Sala och jag tog plats i förarhytten. Det var väldigt mycket resenärer på det här tåget men det gick bra att hålla tidtabellen ändå.

Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping passerades på vägen och vid tio i fyra stannade vi på spår 3 i Linköping för att släppa av resterande resenärer. När tågsättet var tomt och synat körde jag bort till verkstaden där jag parkerade. Sen väntade nästan två timmars rast i Personallokalerna. Jag åt matlådan, fikade och tog det lugnt.

Kvart i sex stod jag vid spår 3 där en av de blå X12-orna var på ingående. Jag bytte av föraren och bytte sedan ände medan städpersonalen fräschade upp inuti. När det var klart öppnade jag dörrarna för att resenärerna skulle få gå ombord.

Vid fem över sex lämnade vi Linköping och det var mycket resenärer även i den här riktningen. I Sköldinge strax före Flen var det signalfel och vi tappade 10-12 minuter där. Resten av vägen flöt på bra och när vi stannade på spår 2 i Västerås vid fem i halv nio var förseningen nere i någon enstaka minut bara. Jag lämnade över till kollegan som skulle köra vidare och gick till Personallokalerna för att ha rast drygt en timme.

Vid fem över halv tio stannade en X40-mult på spår 1a och jag bytte av kollegan som kört från Alingsås. Snart var vi på väg mot Enköping och Bålsta. Framme på spår 1 i Bålsta vid tio över tio fick resenärerna gå ner till de väntande bussarna för att ta sig vidare mot Sundbyberg och Stockholm.

Jag installerade mig i förarhytten i andra änden och låste igen ena fordonet. Sedan var det bara att vänta till närmare halv tolv då bussarna från Stockholm skulle dyka upp.

Vid tio i midnatt stängde ombordarna dörrarna och vi kunde köra iväg från Bålsta. Efter uppehåll i Enköping ankom vi till spår 1a på Västerås C vid tjugo över tolv. Resenärerna lämnade vagnarna och ombordarna synade igenom desamma.

Nu återstod bara att köra bort till depån där verkstadspersonalen direkt tog hand om fordonen. Jag beställde taxi och åkte tillbaka till Centralen. Efter att ha bytt om gick jag hemåt när klockan slagit ett.