Tisdag

Även idag hade jag ett dagpass som började klockan åtta på morgonen. Vid tjugo över stannade en X40 från Stockholm på spår 5 och jag bytte av kollegan och hans elev som kört. När avgångstiden var inne stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg.

Tågsättet var en X40-mult och destinationen var Göteborg. Jag körde dock bara till Hallsberg dit vi ankom vid tio i tio på spår 5b. Jag lämnade över till den väntande Göteborgsföraren som skulle köra resten av sträckan.

Nu hade jag knappt en timmes rast och då gick jag bort till Personallokalerna. Det var nog för övrigt sista gången jag gick dit bort för på torsdag öppnar de nya Personallokalerna som ligger i stationshuset. Då blir det mycket närmare och fräschare.

Vid tjugo i elva ankom nästa X40-mult från Stockholm till spår 5b. Det här tåget hade Hallsberg som slutstation och nu skulle tågsättet delas. Jag tog hand om det bakre fordonet som bestod av en trevagnarsenhet. Kollegan som kört från Stockholm fick parkera det främre fordonet på uppställningsbangården.

Nu var det bara att installera sig i förarhytten och invänta avgångstiden strax efter halv tolv. Jag hade tid att åtgärda några småfel. Tyvärr har vi inte alltid tid med det vilket är synd tycker jag, eftersom det är ganska kul och man lär sig mer om fordonet.

Det blev avgång och vi lämnade Hallsberg. På Örebro C var det ett fotsteg till en av dörrarna som hakade upp sig. Det fastnade dock inte i utfällt läge som det kan göra ibland utan det åkte snällt in när ombordaren stängde dörrarna. Dock blev det felmarkerat, så vid nästa uppehåll med plattformen på vänster sida – Västerås C – fick jag gå ut och stänga av och låsa fotsteget samt felrapportera till Driftstöd.

Annars flöt allt på som det skulle och vi kunde rulla in till spår 6 på Centralstationen i Stockholm tre minuter före tidtabell vid tio i två.

Nu blev det en och en halv timmes rast och då köpte jag en sallad som jag åt i Personallokalerna.

Vid tjugo i fyra stod jag och väntade vid spår 7 på att ett tågsätt skulle komma från Hagalund. När det stannat tog jag över och fick sedan skynda mig till andra änden för att förbereda mig för avgången som bara var två minuter bort.

Efter uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping ankom vi till spår 3 vid tio i fem. En kollega hoppade in i en av mitthytterna och delade tågsättet och när ”min” del var synad stängde jag dörrarna. Sedan körde jag bort till depån där jag parkerade på anvisat spår.

Som vanligt blev det taxi tillbaka till Centralen och vid kvart i sex kunde jag gå hemåt.

Nu är jag ledig i två dygn – i morgon är det fridag och sedan börjar jag inte förrän vid niotiden på kvällen på torsdag.