Måndag

Då var det arbetsdag igen och ett arbetspass som började tio över åtta på morgonen. Det regnade när jag gick till Centralen så det var skönt att ha ett paraply.

Vid halv nio dök en grå X12-a upp på spår 5 och jag bytte av kollegan som kört från Sala. Nu hade regnet upphört och molntäcket börjat spricka upp.

Fem över halv stängde jag dörrarna och så satte vi iväg. Inga konstigheter uppträdde längs vägen och vi kunde rulla in på spår 4 på Linköping C enligt plan vid tio i elva. När ombordaren synat klart körde jag bort till verkstaden och parkerade fordonet. Därefter gick jag till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast.

Efter att ha ätit matlådan och fikat gick jag tillbaka till verkstaden vid halv ett. Samma X12-a stod kvar och väntade på mig. När säkerhetsklargöringen var klar kunde jag köra fram till spår 3 för att låta resenärerna gå ombord.

Vid fem över ett blev mellansignalen grön och vi kunde lämna Linköping. Inte heller i den här riktningen blev det några som helst konstigheter och två timmar och fyrtiofem minuter senare stannade vi på spår 2 i Sala. Där blev det som vanligt till att byta ände och när alla förberedelser klarats av var det bara att invänta avgångstiden vid tio över fyra.

I Västerås blev jag avbytt när vi stannat på spår 5 vid halv fem och nu blev det en knapp timmes rast i Personallokalerna.

Tjugo över fem stod jag och väntade vid spår 1a då en blå X12-a var på ingång. Jag tog över och körde sedan till Sala via Ransta. Där bytte jag ände och vid tio över sex var det dags för avgång.

Vid halv sju ankom vi spår 4b på Västerås C och jag lämnade tillbaka X12-an till samme Linköpingsförare som jag bytte av en timme tidigare.

Nu var dagens insatser avklarade. Jag gick till omklädningsrummet för att byta om och därefter gick jag hem.