Torsdag

Efter att ha gjort mig i ordning och ätit frukostpåsen gick jag ut till spår 3 vid tjugo över fem på morgonen. Det kom några regnstänk när jag väntade på att växlingspersonalen skulle köra fram mitt loktåg bestående av 7 vagnar och en längd av 201 meter.

Vid kvart i sex blev det grönt och vi kunde köra iväg. Regnstänken upphörde efter ett tag och det blev torrt och fint på spåret. Det var ett tag sedan jag körde loktåg nu – faktiskt över en månad – och jag märkte att jag saknat det. Det är något speciellt att köra ett långt loktåg – man sitter högt upp, har fin utsikt åt alla håll och bra överblick. Det är liksom lite mer ”hantverk” än att köra motorvagnar och det känns extra skönt när man lyckas göra ett mjukt och fint stopp vid uppehållen – utan ”knyck” på slutet.

Allt gick bra längs vägen och vi höll tidtabellen bra. På grund av vagnbrist fanns ingen förstaklassvagn i dagens tågsätt utan vi hade fått en bistrovagn istället. Bistron var naturligtvis inte öppen eftersom det var ett regionaltåg men ombordaren hade i alla fall fixat igång kaffemaskinen, så vid uppehållet i Västerås kunde jag gå och hämta en kopp. Trevligt!

Vi rullade in på spår 5 på Stockholm C vid fem över åtta och resenärerna strömmade ur vagnarna medan växlingspersonalen kopplade loss loket så att jag kunde göra rundgång. När loket var tillkopplat i andra änden och det efterföljande bromsprovet klart körde jag ut till Hagalund för att få toaletterna tömda. Därefter hamnade jag på spår 28 där det blev rundgång igen.

Nu väntade knappt två timmars rast i Personallokalerna. Normalt skulle jag ha tagit mig tillbaka till Centralen efter en kortare rast i Hagalund, men idag skulle mitt nästa tåg utökas med en andra X40 och då var det lika bra att jag körde in den.

Efter att ha fikat och pratat med trevliga kollegor gick jag ut till spår 24 på bangården vid halv elvatiden där en X40 alltså stod och väntade. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och kunde sedan köra iväg. Jag fick stå och vänta vid Norra Bantorget på att det något försenade tåget skulle ankomma till Stockholm. När det passerat mig fick jag köra efter och kunde sedan multa ihop på spår 7.

Nu var det bara några minuter kvar till avgångstid och jag fick hasta bort till förarhytten i andra änden och göra mig klar för avgång. Vi kunde sedan avgå ett par minuter sent vid fem i halv tolv. När vi sedan stannat på spår 5 på Västerås C lämnade jag över till kollegan som skulle fortsätta till Göteborg. Därefter gick jag till omklädningsrummet för att byta om.

Nu är jag midsommarledig i tre dagar och jobbar igen på måndag.