Första maj

Ny månad och arbetsdag trots helgdag. Det blev i alla fall en liten sovmorgon då jag inte började förrän närmare halv tio. Första uppdraget var att åka pass till Stockholm med X40-regionaltåget vid tjugo i tio.

Framme på spår 7 på Stockholm C bytte jag av föraren som kört och gick till förarhytten i andra änden och förberedde för multning. En X40 från Ludvika var på ingång och när den stannat körde jag fram mitt fordon och kopplade ihop. Tåget jag skulle köra bestod nu av två trevagnars X40 – alltså 6 vagnar, 480 sittplatser och en längd av 164 meter.

Fem i halv tolv var det avgång och efter uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping stannade vi på spår 5 på Västerås C vid tjugo över tolv. Jag lämnade över till kollegan som skulle köra till Göteborg och gick upp till Personallokalerna för att ha en timmes rast.

Halv två stod jag i vårsolen vid spår 1a då en X40-mult från Göteborg rullade in. Jag bytte av föraren och hans elev och tog plats i förarhytten. Snart var vi på väg mot huvudstaden. Det ena fordonet hade flera avstängda dörrar på ena sidan och därför skulle det tas ur trafik när det ankom till Stockholm för verkstadsbesök. Efter att ha pratat med ombordarna ringde jag Fjärren och undrade om vi skulle kunna få komma in på ”fel” sida om plattformen vid uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg så att resenärerna kunde få använda alla dörrar. Eftersom det var helgdag och inte så många tåg ute i trafik så gick det alldeles utmärkt och resenärsutbytena flöt på väldigt bra.

Framme på spår 5 på Stockholm C lämnade jag över till en förare som tog hand om fordonen och så gick jag för att köpa en sallad att ta med mig. Tog sedan Pendeln ut till Hagalund där jag åt salladen i Personallokalerna. Min kompis skulle börja jobba vid fyra så vi pratade över en kaffe.

Vid tio över fyra var det dags att gå ut till spår 36 på bangården där en trevagnars X40 väntade. Kompisen följde med eftersom han skulle åka pass ner till Centralen. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och så körde jag ner till spår 5 på Centralen och bytte hytt.

Vid fem över fem blev det avgång och vi rullade iväg. Allt flöt på bra tills vi närmade oss Tortuna mellan Enköping och Västerås. Då hade vi stopp i infartssignalen. Vid kontakt med Fjärren fick jag reda på att barn eller ungdomar uppehöll sig vid eller på spåret och att vi skulle få passera med max 40 km/h. Jag såg inte några personer – kanske gömde de sig när tåget närmade sig – men det syntes tydligt var de hållit till och det meddelade jag Fjärren så att de skulle kunna skicka ut folk dit.

När vi stannade på spår 5 på Västerås C vid tjugo över sex och jag lämnade över till kollegan som skulle köra vidare var vi ungefär 15 minuter sena. Därmed var dagens arbete över och jag gick för att byta om.