Det var dags att uppliva gamla minnen idag. Egentligen skulle jag ha varit reserv i Västerås men på grund av förarbrist fick jag ett annat arbetspass. Satte mig i bilen vid kvart i tio på förmiddagen och en timme senare parkerade jag i Hagalund som jag gjort så många gånger tidigare. Där gick jag direkt till Ulriksdal för att ta pendeln ner till Centralen. I Personallokalerna tog jag ut dagens tågordrar och fordonslistor samt drack kaffe och pratade lite med kollegor.
Klockan tolv var det dags att gå ner till spår 12 där ett par multipelkopplade X2-or kom inrullande. 330 meter tåg och plats för över 600 resenärer! Jag bytte av kollegan och tog plats i förarhytten. Vid kvart över tolv var det dags att avgå och vi rullade iväg söderut. Nu var det ett tag sedan jag fick köra X2 men takterna sitter fortfarande i och det är riktigt kul att köra dem.
Det kan vara lite speciellt att köra X2-mult eftersom en del fordon inte verkar trivas så bra ihop så man kan få lite konstiga fel under körningen. När man kommer upp i hastighet kan dessutom kontaktledningen börja svaja så att det bakre fordonets strömavtagare tappar kontakten under ett kort tag och det tycker inte elektroniken om. Då kan till exempel maskinströmriktarna bli utslagna och så fungerar inte två av motorerna på det bakre fordonet. Vill det sig riktigt illa kan man helt tappa dragkraften på det bakre fordonet och då blir det segt att köra. Så man får känna sig fram lite hur fordonen fungerar ihop.
De två X2-orna jag hade idag verkade gå ganska bra ihop och det gick att komma upp i 200 km/h på vissa ställen utan nämnvärda störningar.
Det här tåget hade endast uppehåll i Katrineholm och Skövde innan vi vid halv fyra ankom till spår 3 på Göteborg C. Medan resenärerna lämnade tågsättet gick jag de 330 meterna till andra änden för att förbereda för föraren som efter en knapp timme skulle köra tillbaka till Stockholm. Strax före fyra blev jag avbytt och kunde gå till Personallokalerna för att äta min matlåda.
Kvart i sex gick jag ut till spår 3 igen för att byta av föraren på en enkel X2-a som ankommit från Stockholm. Tio över sex öppnade jag dörrarna så att resenärerna kunde gå ombord. Fem i halv sju skulle vi avgå men signalen framför oss lyste fortfarande ilsket rött. Tågklareraren lät meddela att det blivit signalfel och att man höll på att starta om ställverket.
Efter en kvart slog signalen till slut om till grönt och vi kunde lämna Göteborg bakom oss och påbörja resan mot huvudstaden. Allt rullade på fint och minut efter minut hämtades in. Det var uppehåll på samma ställen i den här riktningen och strax innan Södertälje var förseningen nere i sex minuter. Sedan fick vi andra tåg framför oss resten av vägen in till Stockholm C och när vi till slut stannat på spår 17b låg förseningen åter på knappt femton minuter.
Efter att ombordarna synat igenom tågsättet körde jag fram till Norra Bantorget för avfurnering. När den var klar fortsatte jag ut till Hagalund, där jag efter toatömningen hamnade på spår 24. När klockan närmade sig kvart i elva satte jag mig i bilen för att åka hem.
Nu är det ledig helg som väntar.