Torsdag

Tog bilen till jobbet idag. Jag började vid halv tre på eftermiddagen och eftersom jag som vanligt var ute i god tid hann jag med förberedelserna samt fikat innan damernas stafett i skid-VM började klockan två. Jag hann se hela det spännande loppet där Sverige tog silver innan det var dags att gå ut till spår 9 på bangården vid Västerås C där en X12-a var uppställd. Jag gjorde en säkerhetsklargöring på fordonet och hann med en vända inuti också innan jag ringde Fjärren för att meddela att jag var klar att åka.

Jag körde tjänstetåg (utan passagerare) till Eskilstuna och efter att ha bytt ände på spår 3 och förberett återfärden mot Västerås hann jag med en kopp kaffe i Personallokalerna. Vid tjugo över fyra var det dags för avgång och jag stängde dörrarna och så var vi på väg. Efter uppehåll i Kvicksund och Kolbäck ankom vi till spår 2 på Västerås C ett par minuter före tidtabell vid fem över fem. Jag lämnade över till den väntande föraren och gick sedan upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast och då äta min matlåda.

Strax före sex gick jag ner till spår 2 igen där det nu stod en X40-mult och väntade. Jag installerade mig i förarhytten och när klockan slog tio över sex och ombordaren stängt dörrarna så rullade vi iväg mot huvudstaden.

Drygt femtio minuter senare öppnade jag dörrarna efter att ha ankommit spår 7 på Centralstationen i Stockholm och resenärerna lämnade vagnarna. När ombordaren och jag synat varsin enhet stängde jag dörrarna och så kunde jag köra ut ekipaget till Hagalund. Först blev det som vanligt toatömning och sedan fick jag lämna fordonen på spår 48, eftersom de skulle in på verkstaden.

Jag gick till utgången och fortsatte sedan direkt till Ulriksdal för att ta pendeln ner till Centralen igen. Där gick jag upp till Personallokalerna för att invänta att tåget jag skulle ta över skulle ankomma. Vid tio i nio stannade det på spår 4 och var då en kvart försenat. Jag tog hand om de båda X40-orna och när ombordarna synat igenom vagnarna stängde jag av den bakre enheten som skulle gå utan passagerare.

Nu var det bara att invänta avgångstiden som var vid fem i halv tio. På sekunden avgick vi och vid tjugo över tio stannade vi på spår 1a på Västerås C. När tågsättet var synat och klart återstod bara att köra ut det till depån och parkera på anvisat spår. Sedan bokade jag en taxi via mobilen för att ta mig tillbaka till Centralen igen och där kunde jag sätta mig i bilen för att köra hem.