Tisdag

Tisdagen började med cykel till jobbet samt dusch och ombyte. Jag hade också tid att äta frukost och fika innan det var dags att ta ut listor och order. Kvart över åtta gick jag ut till spår 5 där jag bytte av en kollega som kom med en X40-mult från Stockholm. Det här var morgonens första regionaltåg till Göteborg och efter att ha installerat mig i förarhytten blev det avgång vid fem i halv nio.

Körningen var lugn och behaglig och det var lätt att hålla tidtabellen. Vi stannade på alla de vanliga ställena längs vägen. Till spår 5a i Hallsberg ankom vi vid tio i tio och där blev jag avbytt av en kollega från Göteborg som skulle köra resten av vägen. Jag gick bort till Personallokalerna för att ha en dryg halvtimmes rast.

Klockan halv elva var jag på väg tillbaka till järnvägsstationen eftersom nästa regionaltåg från Stockholm var i antågande. När det stannat på spår 5a gick jag till en av mitthytterna och kopplade isär de båda X40-orna. Kollegan som kört till Hallsberg växlade undan sin X40 medan jag tog hand om den andra som jag skulle ha till avgången om drygt 40 minuter.

Jag ägnade mig åt lite felsökning under väntetiden, men hann även med att läsa en gratistidning och lyssna på radion. Strax efter halv tolv lämnade vi Hallsberg bakom oss. På vägen mot Stockholm stannade vi i Kumla, Örebro S, Örebro C, Arboga, Köping, Västerås, Enköping, Bålsta och Sundbyberg. Vid tio i två ankom vi till spår 5 på Stockholm C och medan resenärerna lämnade tågsättet lämnade jag över detsamma till näste förare. Jag gick sedan upp till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast.

Vid halv fyra var det dags att gå ner till spår 7 där en X40-mult strax ankom från Hagalund. Jag gick till andra änden och förberedde mig för körning. Fem i fyra stängde ombordarna dörrarna och vi rullade iväg. En knapp timme senare – efter uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping – stannade vi på spår 3 på Västerås C vilket var tågets slutstation.

En kollega kopplade isär fordonen medan ombordarna synade igenom delen som jag satt i. När den var tom på resenärer stängde vi dörrarna och så kollade jag igenom en extra gång att ingen fanns kvar. Sen körde jag bort till depån, där jag parkerade på anvisat spår. Depåpersonal kom och tog hand om fordonet direkt och körde in det i verkstadshallen.

Jag beställde en taxi för att åka tillbaka till Centralen och så återstod bara att byta om och cykla hem.