Cyklade ner till jobbet strax efter halv nio och där blev det sen dusch och ombyte. Hann med lite frukost och fika innan jag tog ut dagens tågorder och fordonslistor.
Kvart över tio var det dags att gå ut till spår 5 där jag inte behövde vänta länge alls innan en X40 stannade vid plattformen. Jag bytte av kollegan från Hagalund och tog plats i förarhytten. Fem i halv elva hade ombordaren stängt dörrarna och vi kunde åka iväg.
Jag skulle köra till Göteborg och hoppades att jag skulle lyckas ta mig ända fram idag. Det gick ju inte så bra i torsdags … idag var det dock betydligt varmare så risken var faktiskt inte så stor att bromsarna skulle frysa fast – men det kan ju bli andra fel.
Allt gick väldigt bra och det var lätt att hålla tiden. De minuter vi tappade vid kontaktledningsbytet strax norr om Skövde var snart inhämtade och det kändes det som om man var ute och söndagsåkte lite fint. Vi rullade in till spår 5 på Göteborg C vid tjugo över fyra och då var vi fyra minuter före tidtabellen.
Jag gick bort till Personallokalerna för att ha en timmes rast och under den tiden passade städpersonal på att fräscha till i tågsättet och växlingspersonalen skulle multipelkoppla med en annan X40.
Strax före halv sex gick jag tillbaka ut till spår 5 där det alltså nu stod två multipelkopplade X40-or. Jag hoppade in i förarhytten och utförde testerna före körning. Efter att ha öppnat dörrarna så att de väntande resenärerna kunde gå ombord var det bara att invänta avgångstiden.
Tio i sex lämnade vi Göteborg med sikte på huvudstaden. Det var uppehåll i Alingsås, Vårgårda, Herrljunga, Falköping, Skövde, Töreboda, Laxå, Hallsberg, Kumla och Örebro S. På Örebro C hade vi elva minuters planerat uppehåll och då var det perfekt tillfälle för mig att besöka toaletten. Sen var det Arboga och Köping kvar innan vi vid fem över halv åtta stannade på spår 1a i Västerås, där jag lämnade över till den väntande kollegan från Hagalund som skulle köra resten av vägen.
Jag kunde gå och byta om och sedan ta cykeln och bege mig hemåt i mörkret.