Onsdag

X40 för hela slanten skulle det bli idag. Jag cyklade ner till stationen vid halv sjutiden på morgonen och efter att ha duschat, satt på mig uniformen och ätit frukost i Personallokalerna kunde jag gå ut till spår 5 vid kvart över åtta för att byta av föraren på en X40-mult från Stockholm. Jag skulle köra till Hallsberg men tåget skulle ända till Göteborg.

Fem i halv nio avgick vi och det var de sedvanliga uppehållen längs vägen. På Örebro C hade vi ungefär 15 minuters uppehåll och då passade jag på att starta om en av datorerna i den bakersta hytten eftersom den larmade om att det var något fel. Allt gick bra och så var det dags att åka iväg. I första växeln efter plattformen stannade tågsättet med bromsarna till och det gick inte att köra längre. Hmm inget kul alls. Ringde Fjärren och meddelade att vi stod still och att jag skulle felsöka.

Jag är inte riktigt säker på vad som hände men det kan ha varit att det blev en brytning i kopplet när vi sakta körde genom växeln och att därför bromsarna gick till. Efter någon eller några minuter lossade bromsarna förmodligen då kompressorn jobbat upp trycket igen. Jag ringde Fjärren igen och meddelade att vi kunde fortsätta och efter några minuter fick vi grönt. Vi tappade åtta minuter på det hela.

Framme i Hallsberg vid tiotiden lämnade jag över till föraren och instruktören som skulle fortsätta till slutdestinationen och gick sen till Personallokalerna för att ta en fika och ha rast.

Vid tjugo i elva var jag tillbaka på järnvägsstationen där en X40-mult rullade in på spår 5a. Jag hoppade in i en av mitthytterna och kopplade isär fordonen. Föraren som kört från Stockholm körde iväg med ”sin” del till uppställningsbangården, medan ”min” del fick stå kvar vid plattformen tills det var dags för avgång.

Strax efter halv tolv var det dags att sätta fart mot huvudstaden igen, åter via Örebro och Västerås. Allt gick jättebra och jag kunde stanna och låta resenärerna stiga av på spår 6 på Stockholm C fem minuter före tidtabell vid tio i två. När jag lämnat över till föraren som skulle ha tågsättet gick jag till Personallokalerna för att äta matlådan och fika.

Vid halv fyra var det dags att gå ner till spår 7 där en X40-mult var på ingång från Hagalund. När jag bytt av föraren och installerat mig i förarhytten i andra änden var det bara att vänta på avgång. Vi kom iväg tre minuter sent strax före fyra på grund av tågkö och samma försening var kvar när vi stannade på spår 3 på Västerås C vid fem i fem. Här skulle multen delas och det gjorde kollegan som skulle ha det bakre fordonet och köra tillbaka till Stockholm efter 15 minuter.

När ”min” del var synad och tom stängde jag dörrarna och så kunde jag köra ut till depån och parkera på anvisat spår. Därefter beställde jag en taxi tillbaka till Centralen och när jag steg ur den var dagens arbetspass slut. När jag hade bytt om cyklade jag hem.