Tisdag

Det blev cykel även idag och eftersom jag pälsat på mig mer än i går behövde jag inte bli kall. När jag bytt om till uniform tog jag en kaffe i Personallokalerna samt fixade fordonslista och tågorder.

Vid kvart över tolv väntade jag vid spår 5 där snart en X40 stannade. Föraren som kört från Stockholm lämnade över och jag tog plats i förarhytten. Fem i halv ett var avgångstiden inne och vi rullade iväg. Destinationen var Göteborg och jag skulle köra hela vägen. Som vanligt var det uppehåll i Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S, Kumla, Hallsberg, Laxå, Töreboda, Skövde, Falköping, Herrljunga, Vårgårda och Alingsås innan vi kunde rulla in till spår 6 på Göteborg C några minuter före tidtabell strax efter klockan 16.

När ombordaren synat igenom tågsättet och städpersonalen gått ombord stängde jag dörrarna och gick till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast. Det var nu hög tid att äta matlådan.

Vid halv sex gick jag tillbaka till X40-an som fortfarande stod kvar på spår 6. Den var nu städad och fin inuti och jag skyltade upp och öppnade dörrarna så att resenärerna kunde gå ombord.

Fem i sex hade vi fått grönt och kunde lämna Göteborg med kursen inställd på huvudstaden. Längs vägen var det uppehåll på samma ställen som i andra riktningen. Efter Herrljunga var det signalfel och vi tappade kanske fem minuter på proceduren att passera stället. Vi fick också vänta vid banarbetet efter Skövde och tappade ytterligare tid. Som mest låg vi tio minuter efter planen, men tack vare effektiva uppehåll och inga ytterligare konstigheter kunde vi minska förseningen minut för minut och när vi stannade på spår 1a på Västerås C var vi plötsligt i tid igen.

Jag blev avbytt och kunde gå till omklädningsrummet för att byta om och sedan cykla hemåt.