Fredagens pass började vid kvart i tre på eftermiddagen med att jag tog ut fordonslistor och tågorder i orderrummet. En kvart senare var jag på väg ut till loktåget som stod uppställt på spår 7 vid Västerås Central. Jag klargjorde loket och började sedan med bromsprovet tillsammans med ombordaren. När vi var klara fick vi vänta ett tag innan vi kunde backa ut och sedan växla fram till spår 1a.
Strax efter klockan fyra blev det avgång och vi rullade ut ur Västerås. Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg kom vi in på spår 8 på Stockholm C vid fem över fem. Efter ungefär en kvart blev jag avbytt av föraren som skulle ha tågsättet till nästa körning och kunde därmed gå upp till Personallokalerna för att äta matlådan och ha rast.
Vid tjugo i sju stod jag vid spår 5 där snart en multipelkopplad X40 från Göteborg ankom. Medan resenärerna höll på att lämna vagnarna och ombordarna påbörjat syningen kopplade jag isär fordonen och jag tog hand om den ena – en tvåvagnars – som skulle stå kvar i drygt en och en halv timme. Den andra X40-an skulle köras ut till Hagalund, men det tog den andra föraren hand om.
Jag återvände upp till Personallokalerna för att ha rast igen och fortsätta prata med trevliga kollegor. Vid åttatiden var det dags att gå ner till spår 5 igen för att förbereda färden mot Västerås. Jag skyltade upp destinationen och öppnade dörrarna så att resenärerna kunde gå ombord. Vid fem i halv nio var det hög tid att lämna huvudstaden och en knapp timme senare stannade vi på spår 4 på Västerås C. När ombordaren synat klart körde jag bort till depån där jag parkerade på anvisat spår och gick direkt till den väntande taxin som skulle köra mig tillbaka till Centralen.
Jag bytte om och kunde sedan ta bussen hem.