Lördag

Dags att köra X40 mot Västkusten igen, men på grund av banarbete skulle jag inte komma ända till Göteborg.

Passet började klockan 10 med sedvanlig procedur i orderrummet det vill säga fordonslistor och tågorder. Tjugo över stod jag vid spår 5 då en X40-mult ankom från Stockholm. Jag bytte av föraren och när ombordarna stängt dörrarna på utsatt tid bar det av.

Körningen gick väldigt bra hela sträckan och inget krångel uppstod någonstans längs vägen. Efter uppehåll på de vanliga ställena rullade vi in till spår 1 i Alingsås nån minut före tidtabell vid halv två. Detta var slutstationen för dagen då det som sagt var banarbete och avstängt resten av vägen ner till Göteborg. Resenärerna fick byta till buss och medan städpersonal började fräscha upp invändigt bytte jag ände och skyltade upp för nästa avgång. Efter en kvart blev jag avbytt och kunde därmed gå till Pendeltågens rastlokal för att ha en dryg timmes rast och äta min matlåda.

Strax efter halv fyra ankom nästa X40-kombination från Stockholm och jag bytte av kollegan som kört från Västerås. Efter att ha bytt ände, skyltat upp tågsättet samt förberett mig för körning var det fortfarande gott om tid till avgång.

Jag hann med att gå till en X2:a på spår 3 för att hämta en kopp kaffe och prata lite med föraren som vaktade det tågsättet innan det var dags att åka iväg.

Fem i halv fem lämnade vi Alingsås för den här gången och satte fart norrut. Allt gick över förväntan även på tillbakavägen och vi höll tiden hela vägen. Exakt enligt plan stannade jag på spår 1a i Västerås och lämnade över tågsättet till föraren som skulle köra resten av sträckan till huvudstaden. Detta innebar att dagens pass var över och det som återstod var bara att byta om och ta bussen hem.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.