Torsdag

Sista arbetspasset den här veckan började vid tjugo över fem. Efter sedvanlig pappersexercis med tågorder och fordonslistor beställde jag en taxi via appen i telefonen för att ta mig ut till depån. Efter några minuter ringde taxibolaget upp mig och lät meddela att det för närvarande inte fanns några lediga bilar i Västerås. Hmm inte precis det beskedet man vill ha. Jag ringde då Operativa Personalledningen som skulle beställa en bil från ett annat taxibolag.

Till slut kom jag i alla fall fram till depån och kunde börja klargöra de båda X40-orna. Allt flöt på utan problem och jag kunde sedan köra ner till spår 1a på Västerås C. Vi lämnade Västerås 9 minuter sent vid fem i sju. Tåget jag körde är ett ”direkttåg” till Stockholm och enda uppehållet på vägen är Enköping. Fjärren kontaktade mig innan Enköping och sa att vi på grund av förseningen låg precis så att vi skulle hamna bakom ett pendeltåg i Bro. De skulle försöka fixa så att vi kunde få passera Pendeln om jag lovade att stå på så mycket det bara gick.

Jag tycker det är väldigt obehagligt att passera stationer i hög hastighet – speciellt vid den här tiden på morgonen när många resenärer är i rörelse och där de inte förväntar sig att tåg ska blåsa förbi i hög hastighet. Nu passerade vi både Bålsta och Bro i 200 km/h och då är det bäst att ge signal med tyfonen så att folk förstår att ett tåg är på väg.

Fjärren lyckades med sin planering och pendeltåget kunde lämna Bro endast en minut försenat men vi tjänade massor av tid på detta. Innan Sundbyberg ringde Operativa Personalledningen och meddelade att det blivit ändringar på grund av fordonsbrist. Istället för att jag skulle köra de båda X40-orna till Norra Bantorget och där dela dem och sedan köra ut den ena till Hagalund, skulle nu jag få avbyte direkt på Stockholm C där två andra förare skulle dela tågsättet och ta varsin del. Jag kunde bara lämna allt och gå och få en längre rast än planerat.

När jag rullade in på spår 11 på Stockholm C hade förseningen krympt till fyra minuter. Inte alls illa ändå med tanke på förutsättningarna. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast.

Vid kvart i tio var det dags att gå ner till spår 6 där snart ett niovagnars Uppsala-tåg ankom. Jag bytte av föraren och gick till loket i andra änden för att göra mig klar. När jag fått klart från ombordarna efter syningen körde jag ut till Hagalund, där jag leddes förbi toatömningen och hamnade på spår 35, där en växlare under utbildning kopplade loss loket jag satt i. Det fick jag sedan köra till verkstaden och när jag parkerat utanför porten kunde jag gå till de välbekanta Personallokalerna för att ha två och en halv timmes rast. Det blev fika, matlådelunch och prat med trevliga kollegor.

Halv två hade jag gått ut till spår 48 där en trevagnars X40 stod redo att klargöras. När det var utfört fick jag köra ner till spår 8 på Centralen, där jag bytte ände och sedan var redo för avgång mot Västerås vid fem i tre. Det här tåget hade sedvanliga uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping och vi låg väldigt bra till enligt tidtabellen, så jag behövde inte alls stressköra.

Till Västerås C och spår 3 rullade vi in några minuter före plan strax före fyra och där blev jag avbytt av en förare med elev och därmed var dagens – och även veckans – tågkörning över. Efter att ha bytt om tog jag och cyklade hemåt.

Nu väntar en ledig helg.