Torsdag

Torsdagens pass började strax efter halv tre, men som vanligt var jag på plats i Hagalund i god tid. När jag kollade i appen i telefonen noterade jag att det inte fanns något fordon inplanerat på mitt första uppdrag. Jag kontaktade Operativa Personalledningen och fick reda på att fordonet var inne på verkstaden. När jag sedan fått bekräftat att det var klart gick jag direkt ut till spår 27 dit X2:an körts efter verkstadsbesöket och fick börja med att göra en dygnsklargöring. När jag var klar körde jag ner till Norra Bantorget där det väntade furnering. Vid fyratiden då ombordarna var klara med sina förberedelser körde jag fram till spår 10 på Centralen och lämnade över till den väntande föraren som skulle köra till Göteborg.

Nu hade jag en timmes rast i Personallokalerna och då åt jag min matlåda. Tio över fem rullade en X40-mult in på spår 19b och jag tog plats i bakhytten. När ombordarna synat klart körde föraren i andra hytten bort till vändspåren i Karlberg, där jag tog över från min hytt. Efter några minuters väntan fick vi köra till spår 11 på Centralen och därifrån blev det avgång vid tio i sex.

Vid Flemingsberg var det ett spårfel vilket gjorde att det endast gick att köra på två av de fyra spåren. Vi fick stå i kö ett tag och vänta på vår tur och tappade ungefär 10 minuter på detta. I övrigt flöt det på bra och efter uppehållen i Flemingsberg, Södertälje, Nykvarn, Läggesta och Strängnäs ankom vi till spår 2 på Eskilstuna C fyra minuter efter tidtabell. Jag blev avbytt och gick till Personallokalen för att ha en timmes rast.

Klockan åtta ankom nästa X40-mult från Stockholm till spår 2. Jag bytte av föraren och tog plats i förarhytten och efter några minuter var vi på väg mot Kungsör och Arboga. Vid halv nio ankom vi till spår 2 i Arboga och där skulle vi stå ungefär en timme innan återfärden. Nu skulle den bakre enheten – en tvåvagnars X40 – gå låst (utan passagerare) på tillbakavägen så det fixade vi innan någon hann gå ombord där.

Fem i halv tio lämnade vi Arboga med ”Stockholm C” på destinationsskyltarna. Efter uppehållet i Kungsör var det några minuters uppehåll i Eskilstuna.

På väg mot huvudstaden var det de sedvanliga uppehållen och det inträffade inget konstigt längs färden. Vi rullade in till spår 17b på Stockholm C några minuter före tidtabell och när tågsättet var tomt på resenärer återstod bara för mig att köra ut till Hagalund, få toaletterna tömda och lämna fordonen på spår 17. Klockan närmade sig midnatt när jag satte mig i bilen för att åka hem.