Onsdag

Sista passet för den här veckan började vid tjugo i fem på eftermiddagen. Efter att ha fikat i Personallokalerna gick jag till spår 13 i Nya Vagnhallen, där en X2:a stod och väntade. Började direkt med säkerhetsklargöringen när jag kom fram och hann även med ett varv inne i tågsättet för att se att allt stod rätt till. När jag var klar fick jag köra ner till Norra Bantorget där furnering direkt påbörjades och ombordarna började sina förberedelser.

Strax efter sex var allt klart och jag körde fram till spår 11 på Centralen för att låta resenärerna gå ombord. Tjugo över avgick vi med “Malmö” på destinationsskyltarna. Körningen gick helt utan problem och vi låg enligt tidtabell hela tiden. Efter de sedvanliga uppehållen i Södertälje och Norrköping blev jag avbytt när vi ankommit spår 1 på Linköping C och jag kunde gå bort till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast.

När klockan närmade sig tio stod jag vid spår 2 och väntande på dagens sista X2000-tåg från Malmö. Några minuter sent stannade det och jag tog plats vid spakarna. Sen var det full fart norrut som gällde med uppehåll i Norrköping och Södertälje. Det märks att vi går mot mörkare tider för förra gången jag körde så här sent blev det aldrig riktigt mörkt men det blev det nu när vi passerat Katrineholm.

Till spår 18b på Stockholm C ankom vi fem minuter sent vid kvart i midnatt och resenärerna lämnade tågsättet. När ombordarna synat vagnarna blev det som vanligt avfurnering på Norra Bantorget. Därefter fortsatte jag ut till toatömningen i Hagalund och hamnade till slut på spår 15 inne i Nya Vagnhallen där jag lämnade tågsättet. Klockan närmade sig nu ett på natten då jag gick mot utgången för att ta bilen och åka hem. Nu väntar en ledig helg och nästa gång jag kör tåg är på måndag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.