Tisdag

Då var det dags för en tur till Hallsberg igen. Jag började tjugo över två och då hade jag som vanligt fikat och pratat med trevliga kollegor i Personallokalerna. Det korta loktåget – 3 vagnar och 95 meter långt – stod på spår 20 ute på bangården. När jag kollat att allt var ok var det dags att köra ner till spår 11 på Centralen och därifrån blev det avgång vid halv fyra.

Längs vägen var det uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker och hela resan avlöpte helt utan konstigheter. När jag stannat på spår 4 i Hallsberg lämnade jag över till en förare med elev som skulle ta hand om rundgången. Jag gick bort till Personallokalerna för att ha en timmes matrast.

Halv sju rullade nästa loktåg från Stockholm in på spår 4 och nu var det min tur att byta av föraren. Det här tågsättet hade fem vagnar och två av dem skulle växlas ur, så växlingspersonalen kopplade loss och så körde vi ut och ställde dem på uppställningsbangården. Sen körde jag tillbaka med loket till spår 4 där växlingspersonalen stod beredd att koppla till loket till de tre kvarvarande vagnarna. Efter det var det dags för ett bromsprov och så var det bara att invänta avgångstiden.

Vid tjugo över sju lämnade vi Hallsberg med kursen inställd på huvudstaden. Uppehållen var desamma som i andra riktningen och även nu rullade det på utan mankemang. Vi ankom ett par minuter före tidtabell till spår 17b på Centralstationen och när vagnarna var synade så fortsatte jag ut till Hagalund. Efter toatömningen kopplade växlingspersonal av vagnarna på spår 36. Precis som i går skulle loket köras till verkstaden och även ikväll pågick spårarbete i Hagalund så jag fick köra ut via Fjärrens område i Solna för att ta mig in till lokverkstaden en annan väg.

När jag parkerat på anvisat spår närmade sig klockan tio och det var hög tid att gå mot utgången för att åka hem.