Strax efter fem gick jag ner till restaurangen för att äta en tidig frukost och sedan gick jag till Personallokalerna i stationshuset för att förse mig med färska fordonslistor. Därefter traskade jag iväg bort till bangården där mina två multipelkopplade X40:or stod och väntade på spår 34. Jag klargjorde fordonen och vid kvart över sex var jag redo att växla fram till plattform.
På spår 2 bytte jag ände och gjorde mig klar för att köra. Jag hann med att hämta en kopp kaffe i Personallokalerna innan det blev avgång vid tio i sju. Efter uppehåll i Kungsör ankom vi enligt plan till spår 2 på Arboga station. Där var det uppehåll i drygt en timme innan det var dags för att köra tillbaka.
Strax efter halv nio avgick vi från Arboga och efter uppehållet i Kungsör blev jag avbytt när vi stannat på spår 1 på Eskilstuna C av en Hagalundsförare som skulle köra vidare mot Stockholm. Jag hade nu ganska precis en timmes rast vilken jag tillbringade i Personallokalerna. Klockan tio stod jag åter vid spår 1 när en av mina körlärare ankom med en multad X40 från Arboga. Vi växlade några ord och sedan var jag redo att köra mot Stockholm vid tio över.
Inga konstigheter inträffade på vägen mot huvudstaden och uppehållen – Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje samt Flemingsberg – avverkades ett efter ett. Vi ankom planenligt till spår 19b på Centralstationen där alla resenärer strömmade ur vagnarna. När ombordarna stängt dörrarna efter syningen fortsatte jag ut till Hagalund, där jag inte leddes genom toatömningen utan direkt fick köra in på spår 10 i Nya Vagnhallen. Jag bytte ände för att förbereda åt näste förare som bara efter nån halvtimme skulle ut med tågsättet igen. Jag fick även konsultera Driftstöd för att kunna återställa en felindikering. Under tiden dök föraren upp och vi pratade ett tag innan jag gick i väg mot utgången för att ta bilen och åka hem.
Nu är jag ledig resten av veckan så det här var verkligen en mjukstart efter semestern 🙂