Tisdag

Det var länge sedan jag hade en överliggning – fem månader sedan sist – men nu var det dags igen. När jag hade parkerat bilen i Hagalund strax efter halv elva gick jag till spår 24 på bangården för att lifta med ett tjänstetåg ner till Centralen. Där gick jag upp till Personallokalerna för att fika och fixa den sedvanliga pappersexercisen med tågorder och fordonslistor.

Strax efter halv ett stod jag vid spår 18b när en X2:a från Göteborg rullade in. Jag bytte av föraren och när tågsättet var synat och klart körde jag bort till vändspåren i Karlberg för att byta ände. När jag var klar fick jag på en gång köra ner till Norra Bantorget för att invänta städpersonal, Cateringservice och ombordarna.

Strax efter klockan två var allt klart och vi kunde rulla fram till spår 10 på Centralen där jag lämnade över tåget till den väntande föraren som skulle köra till Göteborg. Nu gick jag upp till Personallokalerna igen för att äta min matlåda och ha drygt en timmes rast.

Vid tjugo i fyra väntade jag vid spår 19b på att en X2:a från Malmö skulle ankomma. Den rullade in på Centralen i rätt tid men tågklareraren tog in den på spår 18b, så det fick bli en snabb förflyttning för mig för att kunna lösa av Hagalunds-kollegan som kört från Linköping. När ombordarna lämnat klart efter syningen körde jag åter bort till vändspåren i Karlberg och bytte ände. Även nu fick jag direkt när jag var klar köra ner till Norra Bantorget, där det blev städning och furnering. Nu fick jag också vattentrycka en av vagnarna (fylla vatten) som indikerade låg färskvattennivå. När ombordarna var klara med sina förberedelser vid tio över fem körde vi fram till spår 10, där jag blev avbytt av föraren som skulle köra tåget till Göteborg.

Jag passade nu på att köpa en sallad för att ha som kvällsmat på hotellet innan det vid sextiden var dags att gå till spår 19b igen för att kunna hoppa in i bakhytten på ett par multipelkopplade X40:or som ankom från Eskilstuna. När ombordarna synat igenom tågsättet körde föraren som kört från Eskilstuna bort till vändspåren i Karlberg och när han avaktiverat sin hytt aktiverade jag min och utförde kontrollerna före färd innan jag körde ner till Norra Bantorget för att invänta att det skulle vara dags att köra fram till Centralen.

Fem i sju blev det avgång från spår 12a och vi satte fart ut från Centralen. Efter uppehållen i Flemingsberg, Södertälje, Nykvarn, Läggesta och Strängnäs ankom vi till spår 2 på Eskilstuna C vid åttatiden. Jag blev avbytt av en Hagalundsförare som skulle köra vidare mot Arboga och jag kunde därmed gå till hotellet som låg ett par kvarter bort. Efter att ha tagit mitt rum i besittning åt jag salladen medan jag kollade på andra hälften av Allsång på Skansen. Sen blev det naturligtvis Morden i Midsomer innan det var dags att lägga sig och sova.