Tisdag

Nu var det dags att få köra till Värmland igen. Passet började vid tjugo över två och även idag stod min X2:a på spår 15 i Nya Vagnhallen. Efter säkerhetsklargöring och en snabb genomgång invändigt körde jag ner till Norra Bantorget där Cateringservice kom och furnerade samt att de två ombordarna intog sina platser. När alla var klara med sina förberedelser rullade vi fram till spår 10 på Centralen varifrån det blev avgång vid klockan fyra.

På destinationsskyltarna stod det Oslo och jag skulle köra till Karlstad. Det här tåget har inga uppehåll före Karlstad så det var bara att rulla på och försöka se till att hålla sig enligt tidtabellen. Det är väldigt trångt på Värmlandsbanan så det gäller att hålla tiden där annars blir man direkt bortprioriterad och tappar ännu mera tid. Allt gick dock fin-fint och vi ankom spår 1b på Karlstad C ett par minuter före tidtabellen strax efter klockan sex. När jag blivit avbytt av föraren som skulle köra resten av sträckan till Oslo gick jag till Personallokalerna för att ha en timmes rast.

Vid kvart över sju var det dags att gå tillbaka till järnvägsstationen där X2000-tåget från Oslo snart var på ingående. När jag bytt av föraren och tagit plats i förarhytten var det bara att invänta avgångstiden.

På vägen tillbaka till Stockholm var det uppehåll i Hallsberg och Katrineholm och det rullade på bra. I Järna dök information upp i ATC:n att det fanns en stoppsignal någonstans framöver, vilket det inte borde finnas eftersom det inte fanns något annat tåg i närheten. Det visade sig snart att infartssignalen till Södertälje hade hakat upp sig och visade stopp utan anledning. Fjärrtågklareraren lyckades dock fixa till den kort efter att jag stannat men vi tappade trots allt fyra minuter på att få bromsa ner från 200 km/h till stopp och sedan köra vidare igen när det blivit grönt.

Till spår 17b på Centralstationen i Stockholm rullade vi in vid tio i tio och var då ett par minuter senare än planerat. När det var synat och klart körde jag i vanlig ordning fram till Norra Bantorget för avfurnering och sedan kunde jag fortsätta ut till toatömningen i Hagalund. Idag hamnade jag på spår 12 i Nya Vagnhallen. När klockan passerat 23 satte jag mig i bilen för att åka hem.