Måndag

Den nya veckan skulle ha börjat med ett reservpass mellan 14 och 21 men redan i fredags ringde Personalplaneraren och undrade om jag kunde tänka mig att ta ett vakant pass med X2 till Linköping om det inte gick att lösa på annat sätt och jag hade inget emot det.

Precis när jag skulle åka hemifrån idag ringde Operativa Personalledningen och meddelade att jag fick ta Linköpingspasset som började strax efter halv tre i stället för att vara reserv. Väl framme på jobbet tog jag en fika och pratade lite med kollegor innan det var dags att gå ut till spår 15 i Nya Vagnhallen där min X2:a fanns.

Jag gjorde säkerhetsklargöringen och hann även med en snabb koll invändigt innan jag körde ner till Norra Bantorget där det som vanligt blev furnering. Vid tjugo över fyra blev det avgång från spår 10 på Centralen och efter uppehåll i Södertälje och Norrköping rullade jag in i rätt tid på spår 1 i Linköping där jag lämnade över till den väntande föraren som skulle köra resten av sträckan ner till Malmö.

Jag gick bort till Personallokalerna för att ha ungefär två timmars rast och då åt jag matlådan samt tog det lugnt. Några minuter i åtta stod jag vid spår 2 på järnvägsstationen igen och när dagens näst sista X2000-tåg från Köpenhamn och Malmö stannat tog jag plats i förarhytten och snart var vi på väg igen. Allt rullade på utan konstigheter och efter uppehållen i Norrköping och Södertälje ankom vi till spår 18b på Stockholm C ett par minuter efter tidtabell vid tjugo i tio.

När ombordpersonalen synat igenom vagnarna och lämnat klart körde jag fram till Norra Bantorget för att avfurnera och när det var klart fortsatte jag ut till toatömningen i Hagalund. Jag fick sedan parkera på spår 14 inne i Nya Vagnhallen och efter det återstod bara att gå till parkeringen och sätta sig i bilen för att åka hem. Klockan var nu nära elva.