Onsdag

Dagens pass började strax före halv fyra på eftermiddagen och första uppdraget var att köra in en X2:a till Centralen. När jag ringde Platskontrollen visade det sig att fordonet precis kommit ut från verkstaden och att det behövdes en ny dygnsklargöring, så de skulle skicka ut personal för att göra det.

När dygnsklargöringen var klar gjorde jag min säkerhetsklargöring och så kunde jag köra ner till Norra Bantorget där tågsättet skulle furneras. När allt var klart körde jag fram till spår 11 på Centralen där jag lämnade över till föraren som skulle köra till Malmö. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha en timmes rast och då åt jag min matlåda.

Vid tio över sex stod jag åter vid spår 11 och väntade på att min X2:a skulle komma inrullandes. Jag tog plats i förarhytten och tjugo över sex avgick vi. Efter uppehållet för påstigande i Södertälje tappade vi även idag några minuter vid Järna på grund av tågkö efter tidigare obehöriga i spårområdet, men sen rullade det på igen. Körde på ett rådjur mellan Katrineholm och Norrköping i 180 km/h så det måste ha dött omedelbart och jag rapporterade in positionen till Fjärrtågklareraren. Under uppehållet i Norrköping gick jag ut för att kontrollera fronten. Jag kunde inte se några direkta skador – eftersom rådjur är relativt små så tar smällen långt ner och i det här fallet såg jag att den så kallade banröjaren (”plogen”) var blodig, så jag fick ringa till Driftstöd och anmäla att fronten behövde saneras.

När jag el-bromsade på raksträckan in mot Linköping blev det en störning i elektroniken så att två av motorerna blockerades. Då jag stannat på spår 1 gjorde vi en reset av fordonet så att avbytande förare och hans elev skulle ha alla fyra motorerna igång under resten av resan till Malmö. Jag gick bort till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast.

Klockan tio stod jag och väntade vid spår 2 på järnvägsstationen när ”nattugglan” – dagens sista X2000-tåg från Malmö till Stockholm – snart rullade in och stannade. Jag bytte av föraren och så var vi på väg norrut. Efter uppehåll i Norrköping och Södertälje ankom vi spår 18 på Stockholm C fem minuter efter tidtabell en kvart före midnatt. Normalt ska jag ju köra ut tågsättet till Hagalund men i kväll blev det lite annorlunda vilket Operativa Personalledningen ringt och meddelat under tiden jag körde mot Stockholm. En kollega som hade nattjouren i Hagalund bytte av mig och skulle åka till Uppsala för att hämta hem en X2:a som havererat där. Jag skulle i stället få köra ut ett lok som använts för att köra ner vagnar till nattåget mot Östersund och Duved. Jag gick upp till Personallokalerna tills tiden var inne för att köra ut loket. När jag satt och väntade dök ett SMS upp där det stod att tjänstetåget till Hagalund var inställt. Jag ringde Operativa Personalledningen och fick då reda på att Fordonsledningen beslutat att skicka med ett extra lok i nattåget eftersom det behövdes reservlok norröver.

Så då var det bara för mig att gå ner till Pendeln och ta mig ut till Hagalund och när klockan var drygt halv ett på natten mot torsdag kunde jag sätta mig i bilen för att åka hem. Nu har jag lång-weekend och jobbar nästa gång på måndag.