Söndag

Söndagens arbete började vid halv tio med att gå ut till spår 17 på bangården och klargöra en trevagnars X40.

Allt gick bra och jag hade gott om tid och när det var dags körde jag ner till spår 5 på Centralen och lämnade med varm hand över till föraren som skulle köra till Gävle. Jag gick upp till Personallokalerna för att först vara reserv i trekvart och sedan ha en halvtimmes rast. Jag satt mig ner och tog det lugnt. Plötsligt ringde Operativa Personalledningen och undrade om jag direkt kunde gå ner och starta upp reservloket som står på Centralen. Ett InterCity-tåg till Göteborg hade fått fel på loket på spår 12 när det skulle avgå. Jag gick ner på en gång och började starta upp loket. Det trilskades naturligtvis när man försöker snabba sig på och ville inte starta som det skulle. Föraren som skulle köra InterCity-tåget kom också och hjälpte till och när vi hade gett upp hoppet och begärt ett nytt lok från Hagalund, så visade det sig att det var en säkring som hade löst ut under startförsöken. Jag hade nämligen kollat alla säkringar det första jag gjorde när jag kom till loket. Till slut fick jag alltså igång loket och så kunde jag växla fram till spår 12 där vi kopplade till vagnarna. InterCity-tåget kom iväg drygt en timme senare än planerat.

Nu var det hög tid för mig att gå till spår 7 och byta av föraren på ett tåg som precis ankommit från Gävle. Det var två multipelkopplade trevagnars X40:or och jag gick till andra änden för att göra mig klar för avgången som var vid kvart över ett. I strålande solsken spakade jag tåget norrut med uppehåll på Arlanda och i Uppsala.

Till Gävle C rullade jag in på spår 3 vid kvart i tre och blev avbytt direkt. Nu kunde jag gå till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast lite drygt och då blev det matlådeätning, TV-tittande och prat med trevliga kollegor.

Vid kvart i fem ankom tåget jag skulle ha till spår 4. Det bestod av en tvåvagnars och en trevagnars X40 och jag bytte av föraren och gick till andra änden för att göra mig klar. Vid kvart över fem blev det avgång och det här tåget hade uppehåll på samma ställen som när jag körde till Gävle, det vill säga Uppsala och Arlanda. Till spår 7 på Stockholm C ankom vi vid tjugo i sju och jag lämnade över till föraren som skulle köra tillbaka till Gävle en halvtimme senare.

För mig återstod bara att gå till Pendeln för att ta mig ut till Ulriksdal och därifrån gå till parkeringen i Hagalund, ta bilen och åka hem.