Måndag

Det var länge sedan jag hade provkörning men i dag var det dags igen. Passet började klockan 8 på morgonen och efter en kvart ringde Depåfordonsledningen i Hagalund. De ville att jag skulle provköra en X2:a som varit inne på verkstaden för att se om felet var åtgärdat. Jag gick ut i snöblasket och bort till mellanbangårdens spår 12 där fordonet stod och väntade. Det var avställt och fick ström från en tågvärmepost, så det första jag fick göra var att starta upp fordonet. När det var klart fortsatte jag med att klargöra fordonet, men eftersom det handlade om en provkörning och jag inte skulle ha några resenärer ombord begränsade jag mig till att kontrollera de punkter som rör t ex ytterdörrar, bromssystem, belysning, säkerhetsgrepp m m för att förvissa mig om att fordonet är säkert att framföra. Sen var det dags att ringa Fjärren för att få åka ut på provturen. Jag körde upp till Nya Postterminalen i Rosersberg och felet i motorstyrningen återkom inte utan fordonet fungerade som det skulle. När jag bytt ände och fått grönt i signalen så kunde jag köra tillbaka till Hagalund. Jag parkerade på samma ställe på mellanbangården igen och enligt Depåfordonsledningen var inget inplanerat för fordonet utan det skulle bara stå där tills vidare.

Jag återvände till våra Personallokaler, men bara några minuter efter jag kommit dit ringde de igen. Nu behövdes fordonet då en annan X2:a skulle tas ur trafik när den ankom till Stockholm, så jag fick gå tillbaks och göra resten av klargöringen så att fordonet fick en godkänd dygnsklargöring. Ibland blir det snabba ändringar i planeringen. När jag var klar och lämnat över till föraren som skulle ha fordonet hade klockan blivit kvart i ett och det var hög tid att gå tillbaka till Personallokalerna för att äta matlådan. Jag hade fått ytterligare ett uppdrag så när jag snabbt ätit upp maten gick jag till spår 14 i Nya Vagnhallen för att lifta med en X40 till Centralen. Det saknades en förare som skulle köra ut ett Uppsala-loktåg till Hagalund. Mitt på dagen går det tåg med sex vagnar men i högtrafik byter man till tågsätt med åtta vagnar. Jag bytte av föraren när tåget från Uppsala ankom till spår 6 vid tio i två och gick sedan till andra loket för att göra mig klar. Sen körde jag ut till Hagalund, där jag leddes förbi toatömningen och fick direkt köra till spår 18. Där aktiverade jag andra loket igen för att förbereda åt föraren som skulle ha tågsättet efter ett par timmar till att köra ett direkttåg till Uppsala.

De två återstående timmarna av arbetspasset tillbringade jag i Personallokalerna och då var det lugnt. När klockan passerat fem gick jag ut till bilen för att åka hem. I morgon är jag ledig men på onsdag är det dags för jobb igen.