Idag hade jag ett reservpass i Hagalund mellan klockan 14 och 20. Exakt klockan 14 ringde Operativa Personalledningen och gav mig ett uppdrag. Vid kvart i tre skulle ett regionaltåg på väg från Gävle till Linköping ankomma Stockholm C. Det bestod av två stycken X40-enheter och en av dem skulle bytas ut och min insats bestod i att köra ut den utbytta enheten till Hagalund. Jag gick ut på bangården till spår 26 och liftade ner till Centralen med ett avgående regionaltåg.
Väl nere pratade jag och de andra förarna ihop oss hur vi enklast och smidigast skulle lösa uppgiften och när tåget från Gävle rullade in på spår 8 visste vi alla vad vi skulle göra. Jag hoppade in i en av mitthytterna och kopplade isär fordonen och när alla resenärer lämnat fordonet stängde vi dörrarna. Föraren som kört från Gävle växlade bort till spår 10 och hoppade ur där och jag som satt i andra hytten kunde direkt köra ut mot Hagalund, så att de andra förarna kunde köra fram ersättningsenheten och koppla ihop.
Ute i Hagalund tömdes toaletterna och så kunde jag lämna fordonet på spår 26 och återvända till TV-soffan i Personallokalerna. Efter kanske 45 minuter ringde telefonen igen – nytt uppdrag. Jag skulle klargöra en X40 som stod på spår 34 och sedan köra ner den till Centralen och koppla ihop med en X40 på väg från Gävle till Linköping vid kvart i sju. Jag passade på att äta min matlåda nu för att kunna börja med klargöringen vid femtiden.
När jag kom ut såg jag i larmlistan att ingen av de tre toaletterna fungerade. Dessutom var inte tågsättet städat. Jag ringde Fordonsledningen som skulle fixa städning och påfyllning av färskvatten (vattentryckning). Jag började klargöra och städpersonalen dök upp och så även vattentryckaren, men toaletterna ville inte fungera ändå. För en gångs skull hade jag tid att felsöka och det är alltid kul med felsökning 🙂 Tiden gick och det stod klart att jag inte skulle hinna ner i tid med fordonet till Centralen. Efter några samtal till Driftstöd lyckades jag förstå varför toaletterna inte fungerade. Det finns en funktion som heter frysskyddstömning som innebär att allt vatten töms ut för att förhindra att vattentank och -ledningar med mera fryser sönder. Den funktionen var aktiverad i tågsättet vilket gjorde att allt vatten som fylldes på helt enkelt rann ut igen. När jag avaktiverat frysskyddstömningen och vi vattentryckt tågsättet igen hoppade toaletterna igång en efter en 🙂 Fordonsledningen planerade om så att tågsättet skulle få åka lite senare på kvällen men ändå komma fram till Linköping för att kunna utgå därifrån i morgon bitti.
Nu var klockan redan halv åtta och det började bli dags för mig att avsluta och åka hem.