Tisdag

Halv åtta började jag i morse och då hade jag redan ätit min frukostsmörgås och fikat med några morgonpigga kollegor. Mitt korta Hallsbergs-loktåg stod på spår 21 – som vanligt lok och tre vagnar. Lättkört och behändigt 🙂

Strax efter halv nio var det avgång från spår 10 på Centralen.

Det var en riktigt fin höstdag – solen sken och det var ingen (löv-)halka. Tåget hade uppehåll i Flemingsberg, Södertälje, Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker innan vi ankom enligt tidtabell till spår 4 i Hallsberg. Där gjorde jag rundgång med loket och så blev det efterföljande bromsprov innan jag lämnade över till föraren som skulle köra tillbaka till Stockholm. Nu hade jag rast i tre och en halv timme och den tillbringade jag i Personallokalerna som jag brukar göra.

Vid tjugo i tre ankom en trevagnars X40 från Stockholm som jag tog över. När ombordaren synat klart stängde jag dörrarna och fick sedan växla undan till spår 6a för att inte vara i vägen för andra tåg under den knappa timme som var kvar innan avgång. Efter att ha växlat tillbaka till spår 5b kunde vi avgå mot huvudstaden exakt kvart i fyra. Det är ju höstlov den här veckan och det märktes lite grand på den här avgången. Det var färre resenärer både i Örebro och i Eskilstuna, men sittplatserna räckte ändå inte till alla. Vi hade uppehåll i Kumla, Örebro S och C, Arboga, Kungsör, Eskilstuna, Strängnäs, Läggesta, Nykvarn, Södertälje och Flemingsberg. Vi fick vänta på ett försenat mötande tåg strax efter Örebro och efter det vi låg drygt 10 minuter efter tidtabell, men framme i Stockholm var vi bara ett par, tre minuter sena. När jag stannat på spår 19b och packat ihop mina saker lämnade jag över fordonet till näste förare som skulle vända det i Karlberg och sedan köra mot Eskilstuna.

För mig återstod det bara att gå till pendeln, ta mig ut till Hagalund, sätta mig i bilen och åka hem.

4 tankar om “Tisdag”

  1. Har sett i din blogg att det ibland kan bli långa raster. Är den betald? Vad är det för skillnad på den och kvartstid. Vad är kvartstid.

    • Hej! Det beror alldeles på hur turen (arbetspasset) är utformad om det blir betald rast eller inte. Ibland har vi fullbetald rast och ibland blir det så kallad ”kvartstid”. Då har vi betalt 15 minuter per timme och har tillgång till eget rum med säng så att vi kan lägga oss och vila. Om rasten/uppehållet är mer än en timme på bortastation (alltså där vi inte är stationerade) och det finns rum bokat så blir det ”kvartstid”. Om vi har rast/uppehåll mer än en timme på hemmastation (där vi är stationerade) blir det oftast helt obetald rast. Det händer också att istället för till exempel 2 timmars uppehåll på bortastation så har man rast 1 timme och är reserv 1 timme och då har vi fullbetalt hela tiden (men då kan vi få hjälpa till med något under timmen vi står som reserv) /Johnny

      • Hej igen,

        Tack för snabbt svar. Om man tänker att man snittar på 40 timmars arbetsvecka eller 160 timmars månad. Hur många sådana där obetalda timmar blir det utöver då? Undrar också om du måste vara på plats de timmarna eller skulle det vara ok att gå på bio eller ta en tur på stan?

        • Hej! Det är nästan omöjligt att svara generellt på den frågan. Det varierar så otroligt mycket vecka till vecka och månad till månad. Jag tycker inte jag har mycket kvartstid alls och jag har inte räknat ut hur många timmar det kan röra sig om i snitt per månad. Nej vi måste inte vara på plats under kvartstiden. Det är många som tar tillfället i akt och tränar under kvartstiden. Och man kan ta en promenad, gå och handla eller till och med, som du säger, gå på bio. Vill man inte gå omkring i uniformen kan man ju ta med sig civila kläder /Johnny