Onsdag

Det var ett tag sedan (i februari) jag fick köra till Göteborg och nu skulle jag få göra det igen. Dock blev jag kontaktad i går av en instruktör som berättade att han höll på med fordonsutbildning på X2 och att de skulle köra mitt tåg ner till Göteborg och jag skulle få åka pass. När jag parkerat bilen i Hagalund gick jag till pendeln och åkte ner till Centralen. Där fikade jag och pratade med kollegor innan det vid tjugo över nio var dags att gå ner till spår 10 för att hoppa in i en av första klass-vagnarna och åka ner till Göteborg. Normalt brukar jag må illa när jag åker i X2000 som passagerare – jag har nog för bra balanssinne kanske – men av någon anledning kände jag inget idag. Framme på spår 7 på Göteborg C tog jag över så att eleverna och instruktören skulle få lite lunch eftersom de skulle köra samma tåg tillbaka till Stockholm igen. Jag bytte ände och gjorde klart allt. Pratade lite med en förare från Göteborg innan jag lämnade över till instruktören igen och så kunde jag gå till Personallokalerna för att parkera min ryggsäck. Jag gick sedan till kinesrestaurangen inne i Nordstan, där jag ätit flera gånger med asiatiska grupper då jag körde turistbuss. Där åt jag lunchbuffé och sedan återvände jag till Personallokalerna för att ta det lugnt ett tag.

Vid tjugo över tre gick jag ut till spår 6 där min X2:a precis kördes fram av växlingspersonal. Jag gick till andra änden och gjorde mig klar för avgång. När alla resenärer gått ombord och klockan slog fem i fyra blev det avgång och jag rullade iväg. Jag körde direkttåget från Göteborg till Stockholm – alltså utan uppehåll längs vägen. Strax innan Lerum ringde Fjärren och berättade att det stod ett trasigt tåg på ena spåret så det var enkelspårsdrift och vi skulle bli ett antal minuter sena. Sen rullade det på riktigt bra och jag kunde ta in minut för minut och så var vi tillbaka enligt tidtabell igen. Strax före Gnesta kom vi ikapp ett loktåg som egentligen skulle ha gått åt sidan och släppt förbi oss efter Flen, men Fjärren hade missat detta och låtit det fortsätta. Vi fick kryssa runt det i Gnesta och tappade då tid igen. Fordonsledningen ringde och meddelade att tågsättet inte skulle köras ut till Hagalund som planerat utan skulle vändas på Centralen. Det var kontaktledningsproblem nere i Skåne och alla tåg från Malmö/Köpenhamn var väldigt sena och det betydde fordonsbrist i Stockholm. Därför skulle vårt tågsätt – efter snabbstädning och komplettering av furneringen – avgå mot Malmö så fort som möjligt. Vi fick komma in på spår 12a och var då sju minuter sena. Där blev jag direkt avbytt av föraren som skulle köra mot Malmö och sen återstod bara för mig att gå bort till pendeln för att ta mig ut till Hagalund och åka hem. I morgon är jag ledig.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

3 × 2 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.