Fredag

Sista arbetspasset för den här veckan blev ett reservpass mellan 12 och 18. Till en början var det lugnt så jag kunde både prata lite med min gruppchef och byta ut min Android-platta mot en nyare modell samt gå igenom mailen och skriva en rapport. Strax före klockan tre ringde Operativa Personalledningen och frågade om jag kunde utföra ett uppdrag som skulle medföra en senare sluttid än klockan 18. Det gick bra för min del. En X40 (dubbeldäckare) hade gått sönder i Gävle och på grund av detta ställdes tåget som skulle ha körts till Linköping in. Nu behövde ett nytt tågsätt köras ner för att klara returen från Linköping.  Efter att ha satt i mig matlådan lite snabbt gick jag ut till spår 25 på bangården där en X40 som ankommit någon halvtimme innan stod uppställd. Efter att ha kollat att allt var i ordning kunde jag rulla i väg. Det var mitt i eftermiddagsrusningen så jag fick vänta ett tag vid Stockholm C innan jag fick fortsätta söderut. Det var alltså tjänstetåg (utan passagerare) så jag hade inga uppehåll längs vägen. Jag fick köra via Nyköpingsbanan, som är enkelspårig, men hade sån tur att jag bara behövde stanna en gång och då bara i några minuter för att invänta ett mötande tåg. När jag passerat Nyköping höll solen precis på att gå ner.

Framme i Linköping hamnade jag på spår 5 där jag lämnade över till föraren som skulle köra och jag fick vänta knappt tjugo minuter på att ett norrgående X2000 skulle ankomma så att jag kunde passåka tillbaka till Stockholm med det. Bytte sedan till pendel för att ta mig ut till Ulriksdal och Hagalund och väl där kunde jag sätta mig i bilen efter tre och en halv timmes övertid och åka hem för att ha ledig långhelg. Nästa arbetsdag är på tisdag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

sju + elva =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.