Onsdag

Jag var inplanerad på en Arbetsplatsträff idag tillsammans med tre kollegor. Det är en dag ”i skolbänken” eller vad man ska säga – inte traditionell kurs – men gruppchefen eller -cheferna informerar om olika saker och man kan diskutera olika ämnen. Ett besök på Fjärren alltså Trafikverkets Trafikledningscentral var också inplanerat.

Nu blev det inte alls så som det var tänkt. Redan igår eftermiddag ringde Personalplaneringen till mig och sa att på grund av akut personalbrist skulle jag få ut och köra tåg istället. Det visade sig idag att även två av kollegorna fått körning av samma anledning och därför ställdes hela dagens Arbetsplatsträff in och den fjärde kollegan fick vara reserv i Hagalund.

Jag fick ett pass som började strax efter klockan fem i Hagalund och första uppdraget var att köra tjänstetåg (utan passagerare) till Uppsala med ett ”Uppsala-tåg” – sju vagnar samt ett Rc6-lok i vardera änden – 216 meter långt. Först fick jag köra ner till Norra Bantorget och byta ände för att sedan köra norrut via Märsta till spår 1 på Uppsala C. Där hade jag drygt en kvart att byta ände innan avgång vid tio i sju. Jag körde ett direkttåg till Stockholm och det går via Arlanda (men alltså utan att stanna där). Ankom till spår 12 på Centralstationen i rätt tid och medan de två ombordarna synade tågsättet och låste dörrarna bytte jag ände än en gång. När jag fått klart från ombordarna och jag var redo körde jag ut till Hagalund, där det lok jag körde kopplades av och så fick jag köra och parkera det i lokstallet.

Sen gick jag till Personallokalerna för att ha rast och äta en andra frukost. En timmes reservtjänst ingick också i det här passet, men det var lugnt så jag behövde inte göra något. Vid kvart över tio gick jag ut till Nya Vagnhallen där en X40 precis hade ankommit till spår 12. Jag skulle egentligen klargöra fordonet, men det behövdes inte eftersom det precis varit ute i trafik. Jag gick en sväng i tågsättet för att kolla att allt var ok och passade också på att återställa ett jordfelslarm i batterikretsen. Sen var det dags att köra ner tågsättet till Centralen, där en förare från Falun väntade på att ta över för att sedan köra till Gävle. För mig återstod bara att ta pendeln ut till Ulriksdal och sedan gå till parkeringen i Hagalund och sätta mig i bilen och åka hemåt.