Söndag

Från början skulle jag ha ett reservpass idag eftersom jag slutade halv sju igår kväll och skulle börja klockan fyra i morgon bitti, så det var väl inte så många andra pass som kunde passa in däremellan. När jag var på väg hem i bilen igår plingade det till i telefonen och jag hade fått en ändring av arbetspasset. Tiderna var desamma men arbetsuppgiften var ändrad till ”provkörning”. Det innebär att man kan få kontrollera att ett fordon fungerar som det ska efter att ha varit inne på verkstaden, alltså innan man sätter in det i trafik igen. Då får man köra en liten sväng och särskilt kolla att det som var felanmält är lagat.

Klockan åtta i morse var jag på plats i Hagalund och när jag anmälde mig till depåledaren fick jag reda på att det nog skulle bli något, men vad var inte riktigt klart ännu. Det var alltså bara att ta det lugnt och invänta order. Jag drack kaffe och pratade med kollegor som skulle ut och jobba.

Vid tiotiden ringde telefonen och jag fick ett uppdrag. Dock ingen provkörning utan en klargöring av en multipelkopplad X40 (dubbeldäckare). Man skulle byta fordon när ett tåg anlände till Stockholm innan det skulle gå tillbaka till Göteborg igen. Jag gick ut på bangården till spår 27 där tågsättet stod. På väg ut såg jag ett ljusfenomen på himlen som kallas halo.

Halo över Hagalund

Halo över Hagalund

Det är alltså inte solen som syns rakt fram utan en så kallad bisol och man kan även ana en regnbåge. Den riktiga solen befinner sig utanför bilden till höger om hotellet (byggnaden i högra kanten).

Kollegan som hade jouren dök också upp och vi tog varsin enhet och klargjorde. När det var klart skulle kollegan köra ner till Centralen och byta fordon och jag kunde gå tillbaka till Personallokalerna och ta lunch.

Sen var det lugnt till kvart i tre då Operativa Personalledningen ringde och undrade om jag kunde tänka mig ett byte. Det fanns nämligen ingen jour i Hagalund från klockan 15 och kunde jag ta den skulle jag bli ledig i morgon. För mig var det ingen tvekan – bättre att jobba längre när jag är på jobbet och vara ledig en extra dag!

Det dröjde inte länge förrän jag fick första jour-uppdraget. Klargöra en X2:a och sedan köra ner den till Centralen också detta beroende på ett fordonsbyte. Den stod på spår 48 och jag gav mig ut i kylan igen. Klargöringen gick bra och jag kunde åka från Hagalund drygt fem minuter före plan. På Norra Bantorget blev det som vanligt furnering och när allt var klart körde jag fram till spår 10 där jag lämnade över fordonet till den väntande föraren.

Därefter blev det ungefär en timmes rast i Personallokalerna innan det var dags att gå ner till spår 4 för att göra rundgång med loket på ett ankommande tåg från Mora. När det efterföljande bromsprovet var klart och allt förberett för nästa tur med destinationen Falun, lämnade jag loket och gick till pendeln för att ta mig ut till Hagalund igen.

Nu återstod bara att ta bilen hem och därmed var sista arbetspasset för år 2014 avklarat. Nu blir jag ledig hela fyra dagar 🙂 Nästa gång jag jobbar – på fredag – är det redan nytt år!