Tisdag

Tisdagen bjöd på för årstiden varmt väder och solen sken. Passet började strax efter 12 med klargöring av en X2:a som skulle gå till Malmö. Den hade varit i trafik under dagen så den var redan klargjord och alltså behövde jag inte ha så jättebråttom ut på bangården, men jag gick i alla fall ut i god tid innan det var dags att åka. Tog en vandring genom tågsättet och märkte då att ventilationen inte fungerade i en av vagnarna. Försökte, både själv och med hjälp av driftstöd, att få igång den, men vi gick bet och det fanns inte tid till att få ut verkstadspersonal.

Körde ner till Norra Bantorget för stödfurnering och sedan fram till spår 11 på Centralen där jag lämnade över till den väntande föraren. Sedan blev det en knapp halvtimmes rast innan det var dags att gå ut till spår 18 där mitt nästa uppdrag rullade in klockan tio i tre. Jag löste av föraren och körde till vändspåren i Karlberg för att byta ände. Jag hade städpersonalen ombord som fixade till under tiden. I Karlberg blev det en dryg halvtimmes väntan innan jag fick köra fram till Norra Bantorget för att stödfurnera.

Under uppehållet på Norra Bantorget passade jag också på att fylla vatten i en av vagnarna eftersom det indikerade låg vattennivå. Strax före halv fem kunde jag köra fram till spår 12 där en förare med elev väntade på att få ta över och köra till Göteborg. Jag gick upp till Personallokalerna för att äta min matlåda och ha lite mer rast.

Efter en timme stod jag vid spår 11 och väntade på att mitt tågsätt skulle komma in. Jag skulle köra ett direkttåg till Göteborg med avgång några minuter över halv sex. Tågsättet gick riktigt bra att köra och det var inga större problem att hålla tiden. Efter Hallsberg kom vi ikapp ett godståg och tappade några minuter innan det kunde gå över på andra spåret så att vi kunde köra förbi. Innan Alingsås blev jag uppringd av fjärren som meddelade att de fått larm om obehöriga personer i spårområdet och jag fick köra förbi Alingsås i så kallad siktfart det vill säga inte fortare än att man kan stanna så att man inte kör på något eller någon. Jag såg dock ingen obehörig person och kunde sedan öka farten igen. Jag stannade sedan på spår 7 på Göteborg C ett par minuter sent. Ganska bra ändå och hade jag kunna köra normalt genom Alingsås hade vi till och med varit före tidtabellen.

Jag lämnade fordonet och gick till hotellet för att checka in. Det fick bli hamburgare till middag.