Måndag

Veckan började med ännu ett eftermiddags-/kvällspass med start tjugo över tre. En kvart senare var jag på väg ut till spår 31 där mitt Rc6-lok plus fem personvagnar stod och väntade. När jag hade kollat att allt var i ordning och tiden var inne körde jag ner till Centralen där jag skulle avgå mot Hallsberg vid halv fem.

Efter Flemingsberg stannade vi i Södertälje och där fick vi vänta några minuter extra på att två snabbtåg skulle passera innan vi kunde fortsätta. Därefter var det uppehåll i Flen, Katrineholm och Vingåker innan vi ankom Hallsberg fyra minuter senare än plan. När jag stannat på spår 4 började växlingspersonal koppla loss de tre sista vagnarna. Dessa skulle gå tillbaka till Stockholm dragna av ett annat lok, medan jag fick växla ut mina kvarvarande två vagnar till bangården samt ställa upp loket på anvisad plats. Därefter gick jag bort till Personallokalerna för att ha en timmes rast och äta min matlåda.

Strax efter åtta gick jag tillbaka till järnvägsstationen där jag skulle lösa av föraren som kom med en trevagnars X40 från Göteborg. Denna körde jag den norra vägen via bland annat Örebro och Västerås till Stockholm. Från början var det tänkt att jag skulle köra ut fordonet till Hagalund efteråt men det blev ändrat. Troligen har det med efterdyningar från det stora strömavbrottet utanför Hallsberg igår som gjort att en del fordon helt enkelt befinner sig på fel ställe och det skapar fordonsbrist. Jag blev avbytt direkt när jag stannat på spår 5 och fordonet skulle på en gång gå tillbaka till Hallsberg. Så jag fick gå till pendeln för att ta mig ut till Hagalund och där sätta mig i bilen och åka hem.