Fredag

Denna arbetshelg började med ett kvällspass idag med start 16.35. Som vanligt tog vi ut tågorder för kvällens alla körningar innan det var dags att gå ut och ta över tåget. Det var tåget från Stockholm med lok i ena änden och manövervagn i den andra som vi körde i tisdags som vi idag tog över och skulle köra tillbaka upp till Stockholm efter bara några minuters uppehåll. Nu fick vi alltså köra från manövervagnen med loket påskjutande längst bak. Det är lite konstig känsla att sitta i manövervagnen och köra – det ser precis likadant ut som i lokets hytt, men det är nästan ljudlöst – det normala ljudet – från motorventilatorerna och kompressorn – hörs inte.

När vi kom upp till Stockholm C kom en annan lokförare och bytte av oss, då tågsättet skulle fortsätta mot Norrköping. Vi fick gå och ta rast på sisådär en och en halv timme. Sedan var det dags att köra ett varv på SJs Uppsala-pendel. Så här en fredagskväll vid 20-tiden är det inte så mycket folk som åker, så det fanns gott om plats i de 9 personvagnarna. Förra praktiken fick jag köra en tur på morgonen som gick direkt från Uppsala ner till Stockholm, men i dag var det uppehåll i både Märsta och Knivsta på vägen. Framme i Uppsala fick vi gå de 269 m från loket i ena änden till loket i den andra och kort därefter var det avgång ner mot Stockholm igen, nu med ännu färre resande. Vi blev avbytta på Stockholm C och fick rast igen – den här gången i en timme. Vi passade på att köpa varsin korv på väg upp till personallokalerna.

Sista körningen för kvällen var sista tåget från Stockholm till Västerås som går strax före halv 12 och då var det ett tre-vagnars X40-sätt (alltså dubbeldäckare). Inte heller på den här turen var det jättemycket resande och turen gick smidigt att köra. Framme i Västerås, efter att vi fått klart från ombordpersonalen att tåget var tomt, var det dags att växla upp tågsättet till depån och lämna över det till verkstadspersonalen. Sedan återstod bara taxiresan ner till stationen igen och efter det hemfärd. Nu är det dags att få några timmars sömn innan det är dags för lördagens arbete.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

11 + ett =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.