Västerås – Stockholm t o r

Onsdagens pass började redan kvart över 4 på morgonen. På sedvanligt sätt tog vi ut dagens tågordrar och åkte sedan taxi ut till depån för att klargöra morgonens tågsätt. Det var två multipelkopplade X40-sätt med totalt 5 vagnar, som vi gick igenom alla kontrollpunkter på – all säkerhetsutrustning ska kollas samt utföras funktionskontroll på dörrar, högtalare, bromsar mm mm

När vi var klara begärde vi att få köra från depån ner till perrongen på Västerås C. När alla passagerare tagit plats och avgångstiden var inne rullade vi iväg som dagens första tåg mot Stockholm. Halvvägs mot Enköping fick vi byta spår och för att inte spåra ur i växlarna under själva spårbytet är hastigheten begränsad där. Vilken hastighet som gäller beror på vilken typ av växel det är. I vårt fall var det 80-växlar d v s det var max 80 km/h genom växlarna mot normalt 200 km/h om vi hade kört rakt fram. Strax före Enköping fick vi byta tillbaka till ursprungsspåret igen – även denna gång med max 80 km/h genom växlarna. Detta gjorde naturligtvis att vi tappade tid mot körplanen. När vi sedan åkte från Bålsta såg vi på klockan att vi precis var på det kritiska läget för om vi skulle hinna före pendeltåget som startar i Kungsängen några minuter efter att vårt tåg enligt tidtabellen passerar där. Skulle vi hamna efter pendeltåget, som stannar vid alla stationer in mot Stockholm C, så kommer förseningen att öka rejält, dels eftersom det inte finns någon möjlighet att köra om p g a att det går så mycket tåg på spåren där, dels för att ett försenat tåg får en lägre prioritet d v s tåg som är i tid får köra före ett försenat tåg. Min handledare ringde till fjärrtågklareraren för att höra om vi skulle få köra före pendeltåget eller inte. Som tur var kunde ”fjärren” låta oss byta spår förbi Kungsängen, så att vi inte störde pendeltågets avgång och sedan fick vi byta spår igen strax före Kallhäll. Därefter kunde vi köra normalt in till Stockholm.

Väl framme kom en lokförare och bytte av oss så att vi kunde gå och ta drygt en halvtimmes rast i SJ personallokaler på Stockholms C. Sedan var det dags för oss att byta av föraren på nästa tåg från Västerås. Det var ett tågsätt med lok och vagnar och vi var tvungna att göra rundgång med loket så att vi skulle kunna köra tillbaka till Västerås. Resan till Västerås gick utan problem och när alla passagerare stigit av fick vi göra ytterligare en rundgång för att förbereda eftermiddagens avgång mot Stockholm och efter det flyttade vi tåget till ett parkeringsspår nere vid Västerås C och lämnade det där. I och med det slutade dagens arbetspass. I morgon är det ledigt men på fredag väntar arbete igen.

Kommentarer är avstängda.